https://www.alphega-farmacie.ro/campanii-de-preventie/vaccinare-hpv
Afectiuni Afectiuni

Anxietatea: ce este, care sunt simptomele si cum se tratează

Diana Amza
de Diana Amza
Psihoterapeut | 10 Apr. 2024
Anxietatea: ce este, care sunt simptomele si cum se tratează

Ce este anxietatea

Anxietatea este o stare de nelinişte excesivă, ce determină o persoană sӑ simtă încordare, incertitudine și teamă față de o activitate sau de un obiect anume. Individul are gânduri persistente de îngrijorare și dezvoltă conduita specifică de evitare a oricărui eveniment, situație, loc sau persoană care îi poate declanșa stările neplăcute, influențând astfel nivelul de bunăstare fizică și psihologică în plan personal și profesional.

Anxietatea nu este doar o simplă emoție de îngrijorare produsă de gândurile negative sau de fantasme catastrofice; în funcție de persistența ei, de frecvența cu care se produce și de intensitatea simptomelor, ea se poate croniciza și generaliza, ducând la instalarea tulburării de anxietate.

Simptomele anxietății

Anxietatea prezintă patru categorii de simptome, pe care le vom detalia în cele ce urmează: fiziologice, emoționale, cognitive și comportamentale.

1.Simptomele fiziologice ale anxietății sunt diverse, cauzate în special de secreția acelor hormoni de stres (adrenalină, cortizol), care pregătesc organismul pentru reacția de tipul "luptă/fugă/îngheț". Această reacție fiziologică se produce atunci când pericolul este real sau doar perceput de mintea persoanei, imaginat și se poate manifesta la nivel fiziologic prin simptome precum:

  • Senzații de tremor
  • Tuse, atacuri de tuse persistentă
  • Senzația de lipsă de aer
  • Dureri în piept
  • Palpitații cardiace
  • Tresăriri dureroase ale pulsului la baza gâtului
  • Amețeală
  • Senzație de „călcat în gol”
  • Căderea părului, calitatea părului se înrăutățește
  • Țiuituri în ureche
  • Furnicături
  • Tulburări ale digestiei
  • Poftă constantă pentru zahăr sau dulciuri
  • Gură uscată
  • Spasme esofagiene
  • Lipsa poftei de mâncare, pierderea apetitului
  • Urinare frecventă, eventual noaptea

2.Simptomele emoționale ale anxietății cuprind emoțiile și impulsurile pe care persoana le poate resimți extrem de disconfortabil, motiv pentru care este și solicitat de cele mai multe ori ajutorul de specialitate. Printre acestea se numără:

  • Senzația de pierdere a controlului
  • Teama de moarte iminentă
  • Teama de boală
  • Tendința de a evita anumiți stimuli (spre exemplu câinii, aglomerațiile, înălțimile, acele)
  • Panică
  • Teama de a nu-și pierde mințile
  • Rușine pentru situațiile în care un atac de panică se produce în public
  • Iritabilitate
  • Sentimentul de a nu fi înțeles de ceilalți, care îi minimalizează suferința

3.Simptomele cognitive specifice anxietății se manifestă prin afectarea gândurilor, a atenției și a memoriei persoanei, ele incluzând:

  • Îngrijorare
  • Ruminații (gânduri hiper-analitice, repetitive, asupra unei situații)
  • Gânduri catastrofice
  • Fantasme dramatice, negative
  • Interpretarea negativă a oricărui simptom fizic
  • Hiper-focalizarea asupra corpului
  • Blocaj mental
  • Îngustarea câmpului conștiinței până la pierderea contactului cu realitatea
  • Goluri de memorie
  • Dificultatea de a se concentra

4.Simptomele comportamentale se pot manifesta prin:

  • Neliniște psihomotorie
  • Tendința de a se retrage, de a ieși din situații percepute ca provocatoare
  • Ticuri
  • Fumat asociat calmării în situații de stress
  • Oncofagie
  • Comportamente care au ca scop liniștirea, reasigurarea (a cere confirmare, a solicita însoțire, a verifica în mod repetat anumite situații chiar și atunci când nu mai este nevoie de acest lucru în mod obiectiv)

Iată câtiva pași pe care îi puteți face în momentul în care vă confruntați cu anxietate.

  1. Discutați cu un psiholog despre problemele dumneavoastră. Acesta poate aprecia gravitatea tulburării de anxietate și vă poate recomanda chiar apelarea la serviciile unui medic psihiatru, mai ales atunci când atacurile de panică sunt dese și vă afectează performanța la locul de muncă, viața personală sau capacitatea de a vă descurca singur. Deși tratamentul anxietății este în primul rând psihologic, utilizarea medicamentelor ca o opțiune secundară poate da rezultate remarcabile, chiar și atunci când sunt utilizate remedii naturale.
  2. Setați așteptări realiste. Persoanele care se confruntă cu anxietatea trebuie să înțeleagă că, doar printr-un efort terapeutic de durată medie sau lungă, situația lor poate fi ameliorată.
  3. Fiți pregătit să începeți un proces de autocunoaștere – prin terapie veți descoperi cauzele anxietății și strategii pentru a le gestiona în mod eficient.
  4. Luați distanță față de gândurile care vă alimentează anxietatea. Amintiți-vă că nu toate gândurile sunt adevărate doar pentru faptul că le gândim, și nu toate așteptările devin realitate.
  5. Deprindeți tehnici de relaxare și respirație profundă. Majoritatea simptomelor severe de anxietate trec în aproximativ 10 minute dacă acordați timp pentru calmare și respirație profundă, contracarând astfel hiperventilația.
  6. Învațați tehnici de gestionare a atacurilor de panică. Deși există foarte multe tehnici de a gestiona atacul de panică, de la cele somatice la cele cognitive sau creative, este nevoie totuși să experimentați cu deschidere pentru a vedea care tehnică este eficientă în cazul dumneavoastră. Spre exemplu, nu toată lumea se simte confortabil utilizând tehnici de respirație, însă pot descoperi că anumite tehnici cognitive sau de imagerie sunt exact ceea ce au nevoie.
  7. Explorați programe sau workshop-uri specializate în tratamentul anxietății și apelați la abilitățile dumneavoastră creative pentru a vă ancora în prezent.
  8. Faceţi mişcare! Mişcarea contribuie la diminuarea stresului, anxietăţii şi depresiei, fiind integrată ca tratament complementar dedicat persoanelor care suferă de tulburări de anxietate.

În concluzie, anxietatea este o tulburare complexă care poate afecta în mod semnificativ calitatea vieții unei persoane, dar cu ajutorul identificării din timp, a gestionării simptomelor de preferat înainte ca acestea să se agraveze și al tratamentului adecvat atunci când este cazul, este posibil ca fiecare să trăiască o viață plină de satisfacții și bucurii.

Diana Amza
Diana Amza
Psihoterapeut

Diana este trainer și psihoterapeut specialist, cu formare în Psihoterapia Experiențială a Unificării, Acceptance and Commitment Therapy (ACT) și NeuroMindfulness Coaching. Activează în domeniul sănătății mintale de peste 13 ani, susține programe de formare în tehnica interviului motivațional pentru personalul medical, precum și programe de promovare a sănătății mintale, gestionarea stresului, comunicare, parenting și nu numai, în mediul corporate.

Comunități