Exista un raport optim de Omega 6 si Omega 3?

Exista un raport optim de Omega 6 si Omega 3?

Evoluţia filogeneticӑ a speciei umane atestӑ existenţa unui tipar alimentar bazat pe surse din naturӑ: carne de vânat, peşte, fructe, legume şi cereale. Acestea aduceau un anumit aport de vitamine, minerale şi nutrienţi esenţiali care s-a pӑstrat nealterat timp de zeci de mii de ani. Începând cu marile descoperiri geografice, hrana s-a diversificat, pe baza schimbului cultural. Revoluția industrialӑ şi cele douӑ rӑzboaie mondiale au determinat apariţia unor noi tipuri de alimente, mai sӑrace nutritiv, însӑ mai ieftine şi mai uşor de produs. Aceastӑ schimbare radicalӑ a stilului de viaţӑ şi de alimentaţie a oamenilor a produs şi noi tipuri de carenţe nutriţionale, boli metabolice, autoimune, tumorale, afecţiuni cardiovasculare, hepatice şi gastrointestinale.   

Omega 3 şi Omega 6, rol în organism

Doi nutrienţi esenţiali, pe care organismul nu îi poate produce, sunt Omega 6 şi Omega 3, acizi graşi polinesaturaţi, al cӑror raport în alimentaţie s-a modificat, de la 3 sau 2 la1 în trecutul îndepӑrtat, la 15 şi chiar 20 la 1, în prezent, datoritӑ surselor celor doi acizi graşi. Omega 6 provine din uleiuri de plante şi sâmburi, margarină, carne, ouӑ, unt, consumate uneori în exces, pe când Omega 3 provine din peşte gras, seminţe de in, nuci şi chia.

Omega 3 este de mai multe tipuri, cele mai cunoscute fiind DHA - acidul docosahexanoic, EPA – acidul eicosapentanoic şi ALA – acid alfa linolenic, având ca rol principal scӑderea inflamaţiei în organism, contribuind, astfel, la sӑnӑtatea inimii şi a creierului, la elasticitatea vaselor sangvine, la reducerea riscului de astm, diabet de tip 1, sindromul intestinului iritabul, artritӑ reumatoidӑ şi alte afecţiuni autoimune precum sclerozӑ multiplӑ, psoriazis şi chiar cancer. Pe de altӑ parte, Omega 6 conţine, în principal, acid linoleic, ce are o serie de beneficii antiinflamatoare în reducerea riscului de cancer, a nivelului de colesterol în sânge şi a riscului de afecţiuni cardiovasculare, dar şi efecte ce faciliteazӑ inflamaţia, coagularea sângelui şi constricţia vaselor sangvine. Din fericire, acestea sunt contracarate de acidul arachidonic, convertit de organism tot din Omega 6.

Concluzii

Controversele ştiinţifice din jurul raportului optim între Omega 6 şi Omega 3 converg cӑtre aceleaşi concluzii: pentru un echilibru alimentar sӑnӑtos nu trebuie scӑzut aportul de Omega 6, ci crescut cel de Omega 3, fie prin alimentaţie, fie prin suplimente alimentare de calitate, provenite din surse naturale, fӑrӑ toxine, metale grele, pesticide şi îngrӑşӑminte chimice. Un raport optim, de 4 sau 3 la 1 de acizi graşi Omega 6 și Omega 3 este important pentru sӑnӑtate, în prevenirea multor boli cronice.