Retentia de apa (picioare umflate): masuri simple de preventie

Retentia de apa (picioare umflate): masuri simple de preventie

Retenţia de apă la nivelul picioarelor este un simptom deseori întâlnit, fiind cauzat de statul prea mult în picioare, temperaturi ridicate, tulburări hormonale, mai ales în perioada premenstruală, dar şi de afecţiuni ce presupun disfuncţii ale unor organe precum ficatul, rinichii, inima sau chiar plămânii. Dezechilibre hormonale determinate de hipotiroidism, boli autoimune, reacţii alergice sau chiar limfedemul malign pot determina retenţia de lichide în organism.

Pentru situaţiile rare şi uşoare spre moderate există o serie de măsuri ce pot fi luate, de la ajustări ale dietei sau ale medicaţiei în cazul unor afecţiuni cunoscute, la implicarea în activităţi fizice constante. Pentru cazurile severe este necesar un consult medical, ce va putea presupune o serie de teste şi analize de sânge.


Cum scapi de retentia de apa? Măsuri preventive în retenția de apă la nivelul picioarelor:

1. Reduceți consumul de sare prin câteva tehnici simple: nu mai adăugați sare în timpul procesului de gătire sau în farfurie; înlocuiți parte din sarea folosită cu mirodenii precum cimbru, oregano, rozmarin, busuioc sau măghiran - conferă o aromă deosebită preparatelor, au efect antiinflamator şi elimină nevoia de sare; evitați consumul de mezeluri şi citiți cu atenție etichetele produselor ambalate, pentru a elimina sursele ascunse de sare sau clorură de sodiu.

2. Vitaminele B5, D și calciul ajută organismul în eliminarea fluidelor în exces. Includeți mai multe fructe şi legume proaspete, lactate și brânzeturi cu conţinut redus de grăsimi în alimentație.

3. Vitamine şi minerale precum Vitamina B6, magneziu, mangan, potasiu, plante precum vitex şi luminiţa nopţii pot contribui la prevenirea retenţiei de apă de la nivelul picioarelor, mai ales în perioadele premenstruale. Utilizarea suplimentelor şi a remediilor naturale precum infuzii din plante cu efect detoxifiant şi diuretic: mătasea de porumb, codiţele de cireşe, frunzele de păpădie trebuie realizată cu recomandarea medicului, mai ales atunci când se urmează un tratament pentru afecţiuni preexistente.

4. Consumul de apă poate părea contradictoriu în contextul retenţiei, însă un organism bine hidratat este mai puţin probabil să reţină lichide în exces.

5. Limitarea consumului de alcool şi cofeină, ce au efect deshidratant.

6. Activitatea fizică regulată contribuie la tonifierea musculaturii şi la drenajul limfatic.

7. Purtarea de ciorapi compresivi favorizează circulaţia sângelui şi împiedică aculumarea de lichide la nivelul extremităţilor.

8. Ridicarea picioarelor, atunci când staţi relaxaţi, mai sus de nivelul inimii, ajută în drenarea lichidelor.

9. Dacă problemele persistă, vizitaţi medicul.