Melatonina regleaza mai mult decat somnul

Melatonina regleaza mai mult decat somnul

Melatonina este un hormon produs la nivelul creierului, de glanda pineală, în timpul nopții. Aceasta are rolul de a regla ritmul circadian și somnul, alături de o sumedenie de alte funcții descoperite în ultimii ani. Secretarea melatoninei este direct influențată de nivelul și de tipul de lumină la care suntem expuși, iar lumina albastră a ecranelor are un efect negativ puternic asupra sa.

Melatonina și somnul

Numită și „hormonul somnului”, melatonina reprezintă un semnal dat de creier întregului organism că este timpul să doarmă, prin eliberarea să odată cu lăsarea serii. Chiar și atunci când dormim, retina poate percepe gradul de luminozitate ambientală, lumina stimulând sau inhibând producția de melatonină. Aceasta influențează calitatea și cantitatea somnului, unele studii evidențiind eficiența hormonului în tratarea tulburărilor de somn, diminuarea perioadelor de insomnie și facilitarea adaptării la un nou fus orar pentru cei care călătoresc.

Beneficii ale melatoninei

Cercetările în domeniu au demonstrat o serie de beneficii asociate proprietăților puternic antiinflamatoare și antioxidante ale melatoninei, de la prevenția unor afecțiuni cardiovasculare și neuronale, până la susținerea organismului în tratamentul împotriva cancerului.

Efectele pozitive ale melatoninei asupra organelor interne derivă din faptul că aceasta limitează stresul oxidativ atât extracelular cât și intracelular printr-o varietate de mecanisme, precum stimularea activității enzimelor antioxidante și inhibarea enzimelor pro-oxidante, susținerea sintezei glutationului și reciclarea celulară.

Eficiența utilizării melatoninei a fost confirmată în tratamente experimentale pentru afecțiuni precum aritmie, hipertensiune, cardiopatie ischemică, hipertensiune pulmonară, în evitarea efectelor secundare ale statinelor, dar și în metabolismul lipidelor, fiind bine tolerată de organism. Așadar, aceasta ar putea deveni o opțiune terapeutică pentru o multitudine de afecțiuni cardiovasculare, hepatice și metabolice. Cercetări recente dovedesc efectul sinergic al melatoninei în chimioterapie, în cancerul de sân, melanomul, cancer la nivelul capului și al gâtului.

Atenționări

Melatonina regăsită în suplimente alimentare poate avea și o serie de efecte secundare, așadar se recomandă administrarea pe termen scurt. Acestea sunt: somnolență, greață, amețeli și dureri de cap. Mai rar, se pot întâlni și stări depresive, anxietate ușoară, iritabilitate sau hipotensiune. Întotdeauna solicitați recomandarea medicului dacă doriți să luați suplimente cu melatonină, atunci când urmați tratamente cu medicamente anticoagulante, antidiabetice, imunosupresive sau chiar și cu anticoncepționale.