Efectele pozitive ale soarelui

Efectele pozitive ale soarelui

Heliofobia, teama oamenilor de lumina solară, dar şi de efectele nocive ale razelor UV asupra pielii, determină eviterea aproape totală a expunerii la soare. Soarele este, însă, extrem de benefic pentru dezvoltarea şi sănătatea noastră.

Efectele pozitive ale soarelui pentru organism

Sinteza vitaminei D are loc atunci când razele UV ating epiderma şi declanşează o reacţie în lanţ pe linie chimică şi metabolică. Se produc, astfel, substanţele necesare organismului pentru fabricarea naturală de vitamina D. Studiile au evidenţiat legătura dintre nivelul scăzut de vitamina D şi o serie de afecţiuni ale aparatelor osteomuscular şi nervos, dar şi slăbirea sistemului imunitar şi suprimarea capacitatăţii sale de a lupta împotriva anumitor tipuri de cancer.  

Vitamine de la soare

Vitamina D metabolizată de organism în urma expunerii la soare poate diminua simtomele rinitelor alergice şi chiar al astmului, prin mecanismele de atenuare a răspunsului imun inflamator şi îmbunătăţirea funcţiei pulmonare.

Echilibrul stării mentale poate fi asigurat prin expunerea la lumina solară. Aceasta previne tulburările afective sezoniere şi ajută în gestionarea stărilor de anxietate, stres şi nervozitate. Razele soarelui determină creierul să producă serotonină, un neurotrasmiţător responsabil pentru starea de bine, calm şi concentrare.

Un somn mai bun este datorat luminii solare matinale. Retina înregistrează lumina naturală de la primele ore ale dimineţii şi susţine funcţionarea normală a ritmului circadian, inducând starea de somnolenţă la finalul zilei.

Pierderea kilogramelor în plus, datorată acţiunii razelor solare asupra pielii, prin 30 de minute de activitate fizică, în aer liber, la începutul zilei poate fi mai eficientă decât o sesiune similară la interior.

30 de minute de plimbare rapidă, alături de câteva exerciţii fizice dimineaţa sunt benefice atât asupra siluetei, cât şi a stării de bine.

Protecţie impotriva soarelui

Expunerea excesivă sau în intervalul orar 10:00-16:00 la razele ultraviolete şi la cele infraroşii ale soarelui cauzează arsuri cutanate sau ale ochilor, modifică structura celulară şi suprimă sistemul imunitar al pielii, conducând la tumori maligne ale pielii.

Cele mai bune intervale pentru expunerea la soare vara sunt: 08:00-10:00 şi după ora 17:00, minimum 15-30 de minute zilnic. Pentru orice alt interval, în timpul zilei:

-       Aplicaţi creme cu protecţie UV de minimum SPF 30;

-       Purtaţi haine lejere, cu mânecă şi pantaloni sau fuste peste genunchi, pălărie sau şapcă, ochelari de soare inscripţionaţi 100% UV;

-       Hidrataţi-vă cu minimum 2 litri de apă pe zi şi alegeţi o dietă redusă în grăsimi sau carbohidraţi şi bogată în antioxidanţi şi alimente aniinflamatoare.