Deshidratare: cauza pentru boli si kilograme in plus

Deshidratare: cauza pentru boli si kilograme in plus

Dr. Mariana Olingheru
Medic Specialist Medicină de Familie
Specialist în Fitoterapie şi Apiterapie

Probleme digestive, piele cu aspect problematic, probleme renale, oboseala, dureri de cap – iata doar cateva dintre urmarile negative ale deshidratarii. Apa este aproape la fel de importanta ca aerul pe care il respiram, de aceea hidratarea ar trebui tratata cu importanta pe care o merita. Va vom aminti mai jos 11 motive pentru care este important sa evitati deshidratarea.

Setea, primul semnal de alarma al deshidratarii 

Stiati ca deshidratarea se instaleaza inainte de a resimti senzatia de sete. Cea mai buna metoda de combatere a deshidratarii este de bea cantitati mici de-a lungul intregii zile. Ar trebui sa pastrati intotdeauna un pahar cu apa la indemana. 

Indiciile unei deshidratari 

Primele simptome care semnalizeaza ca va confruntati cu o deshidratare: 

  • Durere de cap  
  • Ameteala
  • Constipatie 
  • Urina galbuie
  • Oboseala
  • Lipsa apetitului 

In cazul pierderii de lichide in proportie de peste 20% din cantitatea normala de apa din organism, deshidratarea va poate pune viata in pericol. In astfel de cazuri este necesara administrarea intravenoasa de electroliti, imbogatiti cu o cantitate mare de minerale. 

Copiii si deshidratarea 

In special in cazul copiilor mici si a sugarilor, pericolul deshidratarii este cu atat mai accentuat deoarece acestia nu pot semnaliza senzatia de sete. 

O atentie deosebita trebuie acordata copiilor si bebelusilor care sufera de diaree, deoarece pierderile de lichide prin scaun sunt foarte puternice, si trebuie inlocuite prin asimilarea sporita de lichide si hrana. 

In cazul in care suspectati ca cel mic ar putea suferi de deshidratare, oferiti-i regulat diferite bauturi si stabiliti o programare cu medicul pediatru in cazul in care aveti dubii.

Seniorii si deshidratarea 

In special persoanele in varsta trebuie sa acorde atentie sporita unei hidratari suficiente. In ciuda scaderii senzatiei de sete odata cu inaintarea in varsta, anumite organe cum ar fi rinichii trebuie alimentati constant cu lichide pentru a functiona corespunzator.

In special in caminele pentru batrani, deshidratarea este o problema des intalnita. Ca urmare a problemelor la inghitire, a incontinentei sau a lipsei de miscare, exista pericolul ca persoanele in varsta sa nu isi asigure cantitatea de lichide de care au nevoie.

Lichidul recomandat: apa 

Parerea populara este ca bauturile dulci, limonadele si ceaiurile reprezinta o sursa la fel de buna de lichide precum apa minerala, insa aceasta parere este eronata.

Dimpotriva: daca respectiva bautura contine zahar suplimentar si saruri, organismul foloseste cantitati importante de apa pentru a le elimina din organism. Persoanele care nu pot renunta la cafea ar trebuie sa consume cate un pahar de apa pentru fiecare cafea consumata.

11 motive pentru a va hidrata 

  1. Combaterea starii de oboseala: Apa reprezinta cea mai importanta sursa de energie a organismului. Deshidratarea incetineste activitatea enzimelor din organism. Se instaleaza astfel starea de oboseala. Daca va simtiti obositi dimineata, beti 2 pahare de apa imediat dupa ce va ridicati din pat. Veti imbunatati astfel circulatia, iar apa este mult mai sanatoasa decat cafeaua bauta pe stomacul gol.
  2. Scaderea tensiunii arteriale: In mod normal, organismul uman este format in materie de 96 de procente din apa. Prin deshidratare, sangele devine mai gros si intampina mai multa rezistenta in timpul circulatiei prin organism, fapt care conduce la cresterea tensiunii arteriale.
  3. Evitarea astmului si a alergiilor: Histamina produsa de organism creste exponential odata cu deshidratarea. Un continut prea mare de histamina in sange conduce la dezvoltarea unei intolerante la histamina si poate favoriza aparitia atacurilor de astma.
  4. Reducerea intensitatii bolilor de piele: Deshidratarea impiedica procesul natural de detoxifiere al pielii si favorizeaza aparitia problemelor de piele cum ar fi dermatita. O hidratare corecta ajuta la incetinirea imbatranirii pielii si a pigmentarii acesteia odata cu inaintarea in varsta.
  5. Evitarea nivelului ridicat al colesterolului: Atunci cand corpul este deshidratat, produce mai mult colesterol pentru a impiedica celulele sa piarda si mai multa apa. O cantitate prea mare de colesterol in sange poate conduce la arterioscleroza.
  6. Evitarea problemelor digestive: O cantitate prea mica de apa si de minerale in organism poate conduce la o serie intreaga de afectiuni, dintre care amintim ulcerul duodenal, inflamarea mucoasei stomacale si arsurile gastrice.
  7. Ameliorarea problemelor renale si ale vezicii: Atunci cand rinichii si vezica sunt clatiti cu o cantitate prea mica de apa, se creeaza un mediu propice pentru atacurile bacteriene. Acest fapt poate conduce la inflamatii ale vezicii, infectii si dureri.
  8. Combaterea constipatiei: In cazul instalarii unei stari de deshidratarea, rezervele de lichide ale intestinului gros sunt primele la care apeleaza organismul. Urmarile constau intr-o digestie mai lenta comparativ cu cea in care intestinul gros ar dispune de cantitatea necesara de lichide.
  9. Evitarea durerilor articulare: Cartilajul dintre articulatii este format in mare masura din apa. In cazul unei deshidratari de durata, cartilajul slabeste si apar durerile si imobilitatea articulara.
  10. Evitarea luarii in greutate: In lipsa lichidelor, celulele intra rapid in repaus si metabolismul incetineste. Numeroase persoane au tendinta de a consuma alimente, desi organismele lor au nevoie doar de lichide.
  11. Evitarea imbatranirii premature: Atunci cand corpul este deshidratat, pielea –cel mai mare organ – imbatraneste mai accelerat. Se rideaza mai repede si are un aspect imbatranit.