Ați fost profesor de limbă engleză, sunteți pasionat de fotografie și dedicat comunității tulcene. Cum ați reușit să îmbinați atât de frumos toate acestea?

Petru Șolcă:Multe lucruri vin în viața omului în mod natural: se potrivesc cu educația primită acasă sau la școală și omul le ”croiește” pe măsura lui. Altele vin întâmplător, din voința divină sau ce explicație poate să ofere acel om. În ceea ce mă privește, am încercat deseori să fac și alte lucruri, pe lângă meseria de profesor, m-am simțit atras de muzică și de fotografie și de activități umanitare. Toate acestea cu scopul ca, pe măsură ce înaintez în vârstă, să evit pe cei trei ”R”: Rutina, Rugina și Ruina.

 

Echipa Alphega: Alături de soția dumneavoastră, doamna Marilena Șolcă, ați reușit să creați o oază de speranță pentru copiii defavorizați. Care au fost cele mai mari provocări pe care le-ați întâmpinat de-a lungul acestor ani?

Petru Șolcă: Când am înființat Asociația Umanitară ”NOROC” (acronimul pentru ”Noi Oportunități pentru Copiii Orfani din România”) cea mai mare provocare a fost să învingem suspiciunile celor din jur. Mulți (mai ales din sistemul de protecție) se întrebau: ”Ce vor de fapt oamenii aceștia? Ce urmăresc ei? Vor să câștige bani prin adopții? Vor să-i treacă pe acești copii la o sectă religioasă?” O parte din personalul de atunci ne îndemnau: ”Nu vă mai bateți capul cu copiii aceștia! Mai sus de opt clase sau de profesională n-or să ajungă ei!”. S-a dovedit că acești oameni s-au înșelat: după câțiva ani (patru sau cinci) noi am reușit să culegem primele roade – aveam primii tineri, și mai ales tinere, care mergeau la liceu.

Am citit că ați reușit să înființați și grupurile “Învățători inimoși” și “Profesori inimoși”. Cum ați reușit să convingeți oamenii să se implice în proiectul dumneavoastră? Cum au răspuns copiii?

Petru Șolcă:Toate programele noastre au cuvântul ”inimă” sau ”inimos” în titlu și au în componența lor persoane care s-au pensionat. Noi am pornit cu ”Bunici Inimoși”, două grupuri de bunici la Centrul de Distrofici Tulcea și două la Leagănul de copii Babadag, pentru crearea atașamentului emoțional, stimulare vizuală și auditivă, stimulare senzo-motorie, socializare. Cu rezultate vizibile doar în câteva luni, la copii de vârstă mică (2 - 5 ani). Apoi am convins foști colegi învățători și profesori să vină să-i ajute pe școlari la pregătirea lecțiilor – programele “Învățători inimoși” și “Profesori inimoși”. Astfel, i-am ajutat să promoveze pe cei de la ciclul primar și i-am pregătit pe cei de la gimnaziu pentru examenele de evaluare națională și pe cei de la liceu pentru examenul de bacalaureat.

 

Echipa Alphega: Cum decurge o zi obișnuită pentru voluntarii asociației N.O.R.O.C.?

Petru Șolcă: Practic vorbind, în fiecare zi a săptămânii se întâmplă ceva la ”Noroc”, dar cele mai multe activități sunt programate sâmbăta și duminica, atunci când copiii și tinerii nu merg la școală: meditații, activități extrașcolare și consiliere psihologică. Avem activități în majoritatea centrelor de plasament din municipiul Tulcea, dar și din județ (la Sulina, Sâmbăta, Somova și Mahmudia).

Echipa Alphega: Ce v-ați dori, pe viitor, pentru asociația N.O.R.O.C.?

Petru Șolcă:Ne-am dori ca mai mulți tineri care ies din sistem să reușească să fie integrați în societate, să-și găsească locuri de muncă și să ducă o viață normală, uitând de traumele prin care au trecut.

 

Echipa Alphega:Suntem siguri că asociația dumneavoastră a atins multe vieți, oferindu-le un ajutor prețios. Ne puteți vorbi despre câteva dintre acestea?

Petru Șolcă:Într-o activitate care se întinde pe mai bine de 21 de ani, am reușit să influențăm în bine viața multor copii și tineri din centrele de plasament. Dacă ne referim la cei care au ieșit din sistem, noi am ajutat pe mulți dintre ei să-și clarifice situația documentelor personale, pentru a se putea angaja, le-am oferit unora găzduire câteva luni în centrul nostru sau le-am plătit gazda, i-am consiliat pe cei care au dorit să-și schimbe locul de muncă, să-și cumpere o garsonieră sau să obțină calificări pentru diferite meserii. Iar pentru cei care au dorit să-și continue studiile, am făcut efortul financiar (deloc de neglijat) de a le plăti taxele școlare, manuale speciale sau cursuri și perioade de practică. Ne mândrim cu cei 19 tineri care au absolvit facultatea (diferite specialități, Universitățile din Constanța, Galați și București) și cei 4 tineri care au absolvit școli postliceale cu sprijinul nostru. În momentul de față, avem trei studente la facultate și două fete la școli postliceale.

 

Echipa Alphega: Am văzut că organizați și multe activități extra-școlare, ne puteți detalia un pic?

Petru Șolcă: Facem tot posibilul ca prin activitățile extra-școlare să-i scoatem pe copii din centre, să-i facem să socializeze, să vadă locuri noi, să stea în mijlocul naturii, să-și însușească deprinderi de viață. Avem activități săptămânale de pictură, croitorie, gătit, educație fizică, fotografie digitală și calculatoare. Organizăm tabere de vară, excursii la mare sau la pădure, vizite la muzee și plimbări pe jos sau cu bicicleta.

 

Echipa Alphega: Ați reușit să transmiteți pasiunea dumneavoastră pentru fotografie copiilor din asociația N.O.R.O.C.?

Petru Șolcă:În mare măsură am reușit. Din cei câțiva tineri care au ieșit deja din sistem, Andrei este cel mai pasionat de fotografie: a urmat diferite cursuri și workshopuri, a obținut premii la nivel național. În aceeași idee, acum trei ani am pornit activitatea grupei de fotografie digitală, unde tinerii învață să fotografieze și altfel, nu numai cu telefonul mobil.

 

Echipa Alphega: Cum se pot implica persoanele care doresc să ajute asociația umanitară N.O.R.O.C.?

Petru Șolcă: Cine dorește să ne ajute în activitatea noastră ne poate contacta telefonic sau poate vizita site-ul nostru www.noroc.org.ro Dumnealor ar putea deveni voluntarii noștri și ar putea însoți liderii de grup la diferite activități, fiecare după priceperea și vârsta sa, ar putea dona unele lucruri (rechizite, cărți de lectură, atlasuri, jocuri puzzle sau jucării) sau ar putea deveni mentori pentru unii tineri .