Seleniul - Ce spun cercetarile recente?

Seleniul - Ce spun cercetarile recente?

O echipă internațională de cercetători, condusă de profesorul Margaret Rayman, de la Universitatea din Surrey, Anglia, a investigat posibile legături între nivelul de seleniu din organism și capacitatea sistemului imunitar de a lupta cu boala provocată de noul coronavirus SARS-CoV-2, Covid-19. Aceştia au descoperit că un nivel ridicat de seleniu în rândul pacienților cu Covid-19 internați în spitalele din două provincii diferite din China, a favorizat vindecarea unui număr de trei ori mai mare de persoane, decât media, iar un nivel scăzut de seleniu, o rată a mortalității de cinci ori mai mare decât media celor din afara provinciei Hubei. Se pare că există o conexiune puternică între prezența seleniului la cote normale și rata de vindecare de Covid-19, însă factori precum vârsta, genul și afecțiuni cronice preexistente pot influența această legătură.


Seleniul şi rolul său în organism


Seleniul reprezintă un mineral esențial, asimilat din alimentație. Acesta are rol antioxidant, similar cu cel al vitaminei E, protejând organismul împotriva radicalilor liberi, a factorilor nocivi şi a patogenilor din mediu. Prezența lui este benefică în tratamentul bolilor cardiovasculare, dar şi în terapiile complementare împotriva cancerului, deoarece fortifică sistemul imunitar afectat, fiind benefic împotriva infecțiilor acute şi cronice. De aceea, seleniul poate juca un rol important în vindecarea de Covid-19, pneumonie virală provocată de noul coronavirus. De asemenea, seleniul este un bun detoxifiant.


Cantitatea de seleniu din organismul uman se situează între 10-15mg. O mare parte din această cantitate se află în mușchi, apoi în ficat, rinichi și inimă. Seleniul este asimilat în segmentele superioare ale intestinului subțire, fiind eliminat prin urină. Deficitul de seleniu, poate duce la boli cardiace și articulare, hipertensiune arterială, tulburări în metabolismul grăsimilor şi la apariția arteriosclerozei.


Asimilarea seleniului


Doza zilnică de seleniu recomandată se situează în jurul valorii de 0,8–1 μg seleniu / kilogram greutate corporală. Așadar, un adult ar trebui să consume zilnic aprox. 30–70 µg pe zi. Această doză zilnică se regăsește în: 10 g păstrăv, 35 g hering, 45 g ton, 90 g ficat de porc sau de pasăre, 100 g leguminoase, 120 g nuci sau 350 g carne, asociate alimentelor cu conținut mare de vitamina A, C și E, deoarece acestea contribuie la biodisponibilitatea seleniului în organism. Se recomandă, pe cât posibil, optarea pentru produsele organice, în ale căror culturi nu au fost folosite erbicide cu conținut de sulf, deoarece cantitatea de seleniu din acele legume va fi mai mare.