https://www.alphega-farmacie.ro/campanii-de-preventie/vaccinare-hpv
Lifestyle si sanatatea femeii Lifestyle si sanatatea femeii

Natura ca factor terapeutic

Diana Amza
de Diana Amza
Psihoterapeut | 21 Apr. 2022
Natura ca factor terapeutic

Beneficiile petrecerii timpului în natură sunt multiple, iar cercetările ne arată că acestea se regăsesc în plan fizic și psihic, atât la copii cât și la adulți. Natura are un impact pozitiv asupra dezvoltării psiho-sociale a copiilor și chiar un rol terapeutic în anumite probleme de sănătate mintală (anxietate, depresie), prin creșterea reglării emoționale și a sentimentului de sens în viață. 

Iată pe scurt câteva beneficii ale petrecerii timpului în natură:

  1. Îmbunătățirea abilităților cognitive, mai ales a atenției și capacității de a rezolva probleme;
  2. Creșterea emoțiilor plăcute, a sentimentului de fericire și a stării de bine;
  3. Interacțiuni sociale pozitive, atitudine cooperantă, comportamente prosociale;
  4. Sentimentul de sens al vieții personale, de scop în viață, de a fi parte a unui întreg.

Dar trăiesc la oraș! Cum pot folosi în beneficiul meu puterea vindecătoare a naturii? Iată câteva lucruri eficiente și validate de către cercetători în domeniu, pe care le puteți face chiar și atunci când mediul de trai este unul urbanizat sau puternic modificat:

  • Priviți pe geam! Gestul simplu de a privi pe fereastră înspre zonele verzi (un colț de parc sau coroanele copacilor înfloriți), timp de 40 de secunde, contribuie la relaxarea privirii și la creșterea capacității de concentrare a atenției.
  • Ascultați sunetele naturii – fie că e vorba de valurile care se sparg de stânci, de ropotul ploii sau ciripituri. Ascultarea acestora contribuie la combaterea stresului și creșterea abilităților cognitive – iar internetul oferă o abundență de melodii.
  • Priviți imagini sau videoclipuri cu peisaje, animale sau elemente ale naturii, atunci când nu aveți posibilitatea de a vă plimba în natură. Vizionarea unor videoclipuri contribuie la echilibrarea emoțională și la creșterea capacității de a reflecta constructiv asupra problemelor vieții.
  • Petreceți în natură cel puțin 2 ore pe săptămână. Puteți distribui acest timp dedicat naturii în zile diferite (20 de minute pe zi) sau puteți profita de o zi însorită pentru o plimbare mai lungă.
  • Cultivați conectarea la natură. Aceasta reprezintă mai degrabă o atitudine, adică un mod incluziv de a gândi asupra sinelui și naturii, un sentiment de a fi unul cu natura, de a putea aprecia inteligența lumii naturale și de a conștientiza forța vitală pe care tot ceea ce este viu o împarte. Încurajați-vă și copiii să privească astfel prezența lor în lume!
  • Păstrați sentimentul de conectare la natură chiar și atunci când lucrați. Aduceți în spațiul de lucru plante în ghivece, terarii sau acvarii, și luați mici pauze pentru a le îngriji, sau doar pentru a le admira.

Diana Amza, psihoterapeut

Diana Amza
Diana Amza
Psihoterapeut

Diana este trainer și psihoterapeut specialist, cu formare în Psihoterapia Experiențială a Unificării, Acceptance and Commitment Therapy (ACT) și NeuroMindfulness Coaching. Activează în domeniul sănătății mintale de peste 13 ani, susține programe de formare în tehnica interviului motivațional pentru personalul medical, precum și programe de promovare a sănătății mintale, gestionarea stresului, comunicare, parenting și nu numai, în mediul corporate.

Comunități