https://www.alphega-farmacie.ro/campanii-de-preventie/vaccinare-hpv
Lifestyle si sanatatea femeii Lifestyle si sanatatea femeii

Criza vârstei mijlocii - e posibil să fii împlinit până la adânci bătrâneți

Diana Amza
de Diana Amza
Psihoterapeut | 23 Mar. 2023
Criza vârstei mijlocii - e posibil să fii împlinit până la adânci bătrâneți

Dezvoltarea oricărei ființe vii este mereu surprinzătoare. Simplul fapt de a fi viu implică transformare treptată, trecerea de la un stadiu al evoluției la altul, iar natura ne oferă exemple multiple de transformare curgătoare, fără blocaje: de la trecerea anotimpurilor, la omida care se transformă în fluture sau la Nautilul perlat, despre care am bucuria să vă povestesc pe scurt. 

Acesta este o specie de cefalopode pe care o găsim în Oceanul Indian și Pacific; el este apreciat nu doar pentru frumusețea lui, ci și pentru modalitatea de a crește și de a face față provocărilor. De fiecare dată când crește, Nautilul, bine ascuns în cochilia lui, se vede pus în fața unei dileme: spațiul cochiliei nu îi mai ajunge pentru trup, devenind din ce în ce mai strâmt. El nu poate pleca din cochilie, dar nici nu poate rămâne așa. Nautilul găsește soluția dilemei sale în creativitate: el își fabrică o nouă cameră, separată de un perete subțire de camera acum neîncăpătoare și se mută acolo. Crescând, va adăuga cameră după cameră, generând spiralele perlate ale cochiliei sale. El va locui mereu doar în camera cea mai nouă, fără a se mai întoarce la cele deja prea mici. Cu alte cuvinte, el își creează propriul spațiu ori de câte ori nu îi mai este suficient sau nu se mai regăsește în cel actual, se adaptează și privește înainte. 

Asemenea Nautilului, omul se vede pus în fața anumitor provocări ale existenței sale: el are propriile sale „încăperi” prin care circulă, stadiile sale de vârstă la care nu se mai poate întoarce: o etapă depășită rămâne accesibilă doar memoriei. Fiecare vârstă, de la copilărie până la bătrânețe, ridică omului anumite întrebări existențiale, iar a răspunde corect și împlinitor conduce la o separare lină și o asumare matură a noii etape. Vârsta mijlocie este cuprinsă între 40 și 60 de ani, iar întrebările existențiale pe care aceasta le aduce țin mai degrabă de împlinirea personală și măsurarea succesului: ce am realizat până acum, cine am devenit ca persoană, cum accept procesul de îmbătrânire de care devin din ce în ce mai conștient?  

Vârsta de mijloc nu aduce întotdeauna cu sine și starea de criză. Dimpotrivă, majoritatea persoanelor rezolvă spontan și prin propriile puteri dilemele existențiale. În schimb, blocajele, dezechilibrele pot fi recunoscute prin diferite manifestări psihologice și comportamentale, precum:

  • Descurajare 
  • Deprimare
  • Pierderea sensului și preocupări existențiale
  • Nemulțumirea față de viață
  • Autocritică
  • Îngrijorare excesivă
  • Modificări dispoziționale (iritabilitate, agitație)
  • Scăderea interesului pentru lucrurile care te bucurau înainte
  • Teama de îmbătrânire
  • Preocupări corporale (de la starea de sănătate, la aspectul fizic)
  • Manifestarea unor comportamente adolescentine sau copilărești
  • Neglijarea igienei personale 
  • Schimbarea tiparelor de somn
  • Renunțarea la activități sau modificarea rutinei

Iată câteva lucruri pe care le puteți face pentru a naviga mai ușor perioada crizei de vârstă mijlocie:

  1. Lărgiți-vă paleta de roluri sociale. Mențineți-vă în roluri sociale cât mai diverse sau extindeți rolurile deținute, cultivând acele relații și activități care vă aduc împlinire: coleg, prieten, vecin, voluntar, angajat, mentor sau practicant al unui anumit hobby – și lista poate continua.   
  2. Acceptați schimbările firești. Diferențiați între lucrurile pe care le puteți controla (stil de viață, nutriție, mișcare, menținerea unei rutine sau încercarea de lucruri noi, dezvoltarea continuă) și cele pe care nu le puteți controla (spre exemplu, modul în care ceilalți vă percep și comportamentul lor, evenimentele imprevizibile, procesul natural de îmbătrânire). 
  3. Concentrați-vă asupra activităților care vă împlinesc. Fiți deschis către noi modalități de a face lucrurile, de exemplu voluntariat, implicarea în viața comunității, antreprenoriat, hobby-uri. 
  4. Practicați recunoștința și faceți planuri de viitor. Acestea reprezintă un factor protector împotriva depresiei. Țineți un jurnal al recunoștinței sau oferiți-vă seara un moment de reflecție, în scopul conștientizării acelor lucruri, persoane și activități pozitive din viața dumneavoastră. În plus, axarea pe viitor, propunerea unui proiect personal pe termen mediu sau lung vă va ajuta să rămâneți activ, concentrat și perseverent. 
  5. Apelați la sprijin specializat, dacă observați că anumite simptome persistă în timp (tulburări de somn, modificări ale greutății, apatie, demotivare și pierderea interesului pentru activitățile plăcute, lipsa îngrijirii de sine, dificultăți de concentrare și dificultăți de relaționare).
  6. Priviți fiecare vârstă prin prisma darurilor și oportunităților. Acest lucru nu înseamnă a ignora, nega sau minimaliza problemele care apar, ci a recunoaște că, pe lângă acestea, există și lucruri bune, frumoase și împlinitoare pe care le puteți primi sau dărui în continuare. 

Departe de a fi un final de drum, vârsta de mijloc este una generativă, care aparține altruismului: experiența proprie, cristalizată în sâmburi de înțelepciune, este asemenea fructului copt care hrănește, susține, stimulează, învață și formează însăși lumea în care trăim. 

Diana Amza
Diana Amza
Psihoterapeut

Diana este trainer și psihoterapeut specialist, cu formare în Psihoterapia Experiențială a Unificării, Acceptance and Commitment Therapy (ACT) și NeuroMindfulness Coaching. Activează în domeniul sănătății mintale de peste 13 ani, susține programe de formare în tehnica interviului motivațional pentru personalul medical, precum și programe de promovare a sănătății mintale, gestionarea stresului, comunicare, parenting și nu numai, în mediul corporate.

Comunități