https://www.alphega-farmacie.ro/campanii-de-preventie/vaccinare-hpv
Afectiuni Afectiuni

Cum prevenim declinul cognitiv după pensionare

Anca Stănilă
de Anca Stănilă
Health Writer | 06 Nov. 2023
Cum prevenim declinul cognitiv după pensionare

Retragerea din activitatea profesională poate fi considerată atât o oportunitate, cât și o capcană a declinului, mai ales a celui cognitiv. Oportunitățile asociate cu pensionarea includ libertatea și relaxarea, dezvoltarea personală și explorarea unor noi interese, îmbunătățirea relațiilor și a stării de sănătate. Cu toate acestea, pensionarea poate duce și la pierderea identității și a scopului în viață, provocări financiare, izolare socială și reducerea nivelului de stimulare mentală.

Percepția asupra pensionării poate varia de la persoană la persoană, în funcție de circumstanțele individuale, pregătirea financiară, obiectivele personale și bunăstarea generală.

Cum poate fi prevenit declinul asociat cu pensionarea?

Există mai multe modalități prin care se poate preveni declinul fizic şi mental și se poate menține o viață activă și împlinită post-pensionare:

  1. Planificarea adecvată înainte de pensionare, atât din punct de vedere financiar – un plan de economii și investiții pe termen lung, obiective și bugete de cheltuieli, cât și în ceea ce privește activitățile și interesele pe care veţi dori să le exploraţi.
  2. Adoptarea unui stil de viață activ, cu exerciții fizice regulate și implicarea în diverse activități care să mențină mobilitatea, independenţa și să întrețină starea de sănătate generală.
  3. Pensionarea poate fi momentul perfect pentru a descoperi și a explora noi interese și hobby-uri care vor aduce satisfacție personală și vor alimenta activitatea cerebrală.
  4. Continuarea învățării și a dezvoltării prin participarea la cursuri, seminarii sau prin lectură. Scrierea de mână, predarea cunoştinţelor unui prieten sau membru al familiei sunt modalități de stimulare mentală.
  5. Implicarea în activități de voluntariat este o modalitate excelentă pentru a folosi timpul și abilitățile în sprijinul altora.
  6. Menținerea unei rutine și a unui program pentru a vă organiza timpul mai eficient și a vă simți disciplinat așa cum aţi fost în perioada activă din punct de vedere profesional.
  7. Găsirea unui echilibru între timpul liber, petrecut în mod creativ şi plăcut, și responsabilitățile zilnice.
  8. Întreţinerea relațiilor sociale prin implicare în comunitate, întâlniri cu prietenii și participarea la activități sociale. Legăturile cu familia, prietenii sau comunitatea pot preveni declinul mental și fizic. Studiile arată că relațiile sociale sunt predictori mai puternici ai unei vieți fericite decât clasa socială, inteligența sau genetica.

Fiecare persoană are nevoi și dorințe diferite post-pensionare. Descoperiţi ce funcționează cel mai bine pentru dumneavoastră și adaptaţi-vă planurile și activitățile în funcție de acestea.

Anca Stănilă
Anca Stănilă
Health Writer

Anca este Health Writer, cu o experienţă de peste 4 ani în scriere de materiale despre sănătate, wellbeing şi fitness şi certificare în Medical Writing şi Inteligenţă Artificială. A absolvit Facultatea de Sociologie şi Asistență Socială, cu specializarea în Comunicare şi Opinie Publică. Se ghidează după principii de viaţă sănătoasă şi bunăstare fizică şi mentală. Colaborează cu Alphega Farmacie din anul 2019, este freelancer, pasionată de scris, călătorii, romane filozofice, utopii și fantasy.

Comunități