Gutuile, surprinzatoare pentru sanatate

Gutuile, surprinzatoare pentru sanatate

Gutuile, ultimele fructe ale anului, sunt excelente atât crude, cât şi gӑtite, fiind utilizate atât în preparate dulci, cât şi în cele sӑrate. Pe cât sunt de aromate şi parfumate, pe atât sunt de bogate în nutrienţi esenţiali pentru funcţionarea optimӑ a sistemului imunitar, al aparatului cardiovascular şi în diferite afecţiuni gastrice.

Beneficiile consumului de gutui

Gutuile sunt sărace în calorii și oferă o varietate de vitamine și minerale esențiale, făcându-le un fruct foarte nutritiv. Veţi putea obţine peste 15% din doza zilnicӑ recomandatӑ de vitamina C dintr-o singurӑ gutuie, alӑturi de vitaminele A, B1 şi B6, folaţi, cupru, potasiu, magneziu şi fier, antioxidanţi, compuşi fenolici şi uleiuri esenţiale care îi conferӑ o aromӑ unicӑ.

Cel mai important beneficiu este acela de a fortifica sistemul imunitar, datoritӑ prezenţei vitaminei C şi a unei cantitӑţi însemnate de fibre ce susţin bacteriile sănătoase care trăiesc în tractul digestiv. Menținerea unui microbiom intestinal sănătos reduce inflamația, îmbunătățind rezistența organismului la infecții. De asemenea, vitamina C, alӑturi de antioxidanţi, fitonuţrienţi şi compuşi polifenolici (catehina) ajutӑ la eliminarea radicalilor liberi din organism, contribuie la prevenirea cancerelor specifice sistemului digestiv, dar şi la controlul reacţiilor alergice precum iritaţii ale pielii, rinoree sau astm.

Gutuile, consumate ca atare sau sub formӑ de suc, pot ameliora simptome specifice refluxului gastroesofagian. De asemnea, menţin sӑnӑtatea tractului digestiv prin prevenirea ulcerului gastric, a inflamaţiilor de tipul diverticulis sau a sindromului intestinului iritabil.

Cuprul, potasiul, fierul şi zincul regӑsite în gutui şi necesare în producţia celulelor roşii, susţin o bunӑ circulaţie a sângelui în organism şi oxigenarea optimӑ a organelor vitale. Potasiul este cu deosebire important în menţinerea tensiunii arteriale la nivel normal şi a elasticitӑţii pereţilor vasculari. 

 

Reţetӑ de sezon

Gutui aromate pentru micul dejun

Ingrediente:

-          2 gutui mӑrunţite

-          1 parӑ tӑiatӑ cubuleţe

-          ¼ lingurițӑ de: scorţişoarӑ, nucşoarӑ, seminţe de coriandru pisate

-          1 baton de vanilie

-          100-150 ml apӑ

 

Cum se face:

Fierbeţi apa, împreunӑ cu mirodeniile şi batonul de vanilie, pentru 10-15 minute, dupӑ care adӑugaţi gutuile mӑrunţite la robot sau date prin rӑzӑtoarea mare. Dupӑ circa 15 minute introduceţi para şi mai lӑsaţi maximum 10 minute la foc mic. Veţi obţine un gem sӑnӑtos, fӑrӑ zahӑr, de pӑstrat la frigider şi savurat la micul dejun.