Ceaiul verde si longevitatea

Ceaiul verde si longevitatea

Consumul de ceai verde îşi are rădăcinile în cultura de aproape 2000 de ani a popoarelor din China şi Japonia, unde există chiar o ceremonie a servirii ceaiului verde. Atmosfera calmă, liniştea şi relaxarea ce învăluie această tradiţie contribuie, cu siguranţă, la crearea unei stări mentale şi fiziologice care potenţează efectele ceaiului verde asupra organismului.

Beneficiile consumului de ceai verde

Ceaiul verde este un produs oxidat al plantei de ceai Camellia Sinensis, originară din China, din care se realizează şi celelalte tipuri de ceai, cu grade diferite de oxidare: ceaiul alb, galben şi negru. Ceaiul roşu sau Rooibos provine dintr-un arbust specific continentului Africa.

Gradul de oxidare al frunzelor de Camellia Sinensis din ceaiul verde permite păstrarea unui nivel ridicat de polifenoli, difuzaţi în apa ce nu trebuie să depăşească 80°C, la infuzare. Alături de compuşi precum L-teanină, catehine, minerale, polifenolii un puternic efect antioxidant şi antiinflamator:

-          susţin funcţionarea normală a sistemului cardiovascular, prin relaxarea şi dilatarea vaselor sangvine, alături de scăderea colesterolului;

-          previn degradarea neuronală la nivelul creierului;

-          contribuie la scăderea riscului de dezvoltare a anumitor tipuri de cancer, prin protecţia conferită împotriva stresului oxidativ;

-          pot preveni apariţia diabetului de tip 2, datorită capacităţii de a reduce nivelul de zahăr din sânge şi de a îmbunătăţi sensibilitatea la insulină.

Longevitate şi risc redus de boli cardiovasculare

Un studiu desfăşurat în China pe o populaţie de peste 100.000 de persoane şi o perioadă de aproximativ 7 ani a descoperit că un consum regulat de ceai verde, de două-trei ori pe săptămână, contribuie la o speranţă de viaţă mai lungă şi un risc redus de boli cardiovasculare. Rezultatele studiului, publicate în Revista Europeană pentru Cardiologie Preventivă, atestă faptul că participanţii care consumă ceai verde constant, timp îndelungat, au prezentat un risc cu până la 56% (cu o medie de 22%) mai mic de a dezvolta boli cardiace fatale şi accident vascular cerebral faţă de grupul de control, din care fac parte cei care nu consumă ceai verde regulat. De asemenea, riscul de moarte din cauze fiziologice este mai scăzut cu pâna la 29% (şi o medie de 15%) la primul grup, faţă de ce de-al doilea.

Limitele studiului rezidă în diferenţele de cultură între asiatici şi europeni sau alte popoare, obiceiuri de consum al ceaiului verde, dietă, mişcare fizică, toate acestea putând influenţa efectul acestui aliment în rândul populaţiei generale. De asemenea, consumul constant este esențial, efectul polifenolilor în organism fiind de scurtă durată.