Alimentatia in timpul iernii

Alimentatia in timpul iernii

Sezonul rece este in plina desfasurare. Rinitele, durerile de cap, tusea si starile de somnolenta depind mult de cat de puternic este sistemul nostru imunitar. Cu ajutorul unei alimentatii potrivite putem intari sistemul imunitar pentru a trece mai usor peste iarna. Sistemul imunitar uman protejeaza organismul impotriva bacteriilor, a virusilor si a parazitilor. Insa nu este un luptator individual, ci depinde de numerosi factori de influenta interna si externa.

Pentru a asigura ca toate procesele metabolice necesare sistemului imunitar, se deruleaza corespunzator, este nevoie de o alimentatie corespunzatoare, bogata in vitamine si minerale, in special din cele pe care organismul nu le poate produce singur si care trebuie asigurate din exterior.

Substante vegetale secundare

Pe langa nutrientii esentiali, exista si cateva substante vegetale secundare – componente naturale din legume, fructe, leguminoase si cereale –care stimuleaza sistemul imunitar. Sunt la fel de importante pentru sanatatea noastra, ca vitaminele, mineralele si fibrele naturale.

Aceste substante vegetale secundare contin numeroase proprietati benefice pentru sanatate si cu functii importante de protectie. Astfel, unele dintre ele au proprietati anti microbiene si reduc astfel numarul si activitatea microorganismelor patogene. Printre substantele vegetale secundare se numara si carotinoidele si flavonoidele.

Mai ales in perioadele cand racelile par sa nu ne ocoleasca, este foarte importanta alimentatia bogata in vitamine si substante vegetale secundare, care intaresc sistemul imunitar. Si fazele incipiente ale infectiilor reprezinta un moment propice pentru consumul de alimente cu efect actiune anti-microbiana. Legumele, fructele si produsele din faina integrala ar trebui sa ocupe permanent locul principal din alimentatia noastra.

Proprietatile anti-microbiene ale usturoiului sunt cunoscuta inca din vremea lui Aristotel si Hipocrate. In timpul celui de-al doilea Razboi Mondial, usturoiul era folosit ca antiseptic pentru arsuri. Se pare ca usturoiul este planta cu cea mai puternica actiune anti-microbiana. Acest efect se datoreaza legaturile sulfuroase pe care le contine.

In vitro, sucul de usturoi reuseste sa inhibe dezvoltarea stafilococilor, streptococilor, vibrionilor, ciupercilor si drojdiilor, chiar si in stare puternic diluata (1:125.000).

Cele mai inalte concentratii a acestor substante anti-microbiene sau fost demonstrate in usturoi, insa sunt prezente si in ceapa si praz.

Intarirea sistemului imunitar cu ajutorul alimentelor 

Aceste alimente sunt recunoscute pentru efectele benefice pe care le au asupra sistemului imunitar 

  • Toate tipurile de varza, datorita continutului de glucosinolate si a efectului lor anti-microbian care actioneaza in special in tractul urinar.
  • Flavonoidele (ex: Quercetina) au efect anti-microbian, in special impotriva virusilor. Efectul anti-viral se datoreaza capacitatii acestora de a forma compusi cu proteinele virale si de a impiedica astfel inmultirea virusilor. Flavonoidele se regasesc in legume si fructe, in special in ceapa, varza, mere, fructe de padure. Un studiu clinic a descoperit ca quercetina din ceapa incalzita este valorificata la maxim de organism, in timp ce, in forma izolata, aceasta ar fi mult mai greu asimilata.
  • Pentru dezvoltarea si functionarea sistemului imunitar, mineralele si nutrientii, in special fierul, zincul si seleniul sunt esentiale. Orice carenta in nutritie se reflecta in sistemul imunitar. Un principiu general aplicat alimentatiei este ca aceasta trebuie sa fie variata.
  • Fructele si legumele bogate in vitamina C, cum ar fi kiwi, fructele citrice, ardeiul gras, varza murata, sfecla rosie si cartofii sprijina sistemul imunitar. Chiar daca vitamina C nu reprezinta o protectie impotriva racelilor, ea ajuta la scaderea duratei si a severitati infectiei.