Guta – preventie si control prin stil de viata

Guta – preventie si control prin stil de viata

Guta, o afecțiune tratată din timpuri străvechi, asociată inițial oamenilor bogați ce consumau multă carne, în special de vânat, a fost elucidată abia în secolul al XIX-lea, când medicul Alfred Baring Garrod a descris mecanismul de declanşare. Vinovat pentru aceasta este acidul uric rezultat din procesarea purinelor, substanțe care se găsesc mai ales în carnea roşie, organe, peştele gras şi fructele de mare.

Guta este o formă de artrită inflamatorie ce afectează în primul rând bărbații, însă nu ocoleşte nici femeile. Acidul uric se acumulează în jurul articulațiilor, producând sau nu durere acută, inflamații, înroşire, dificultate în mişcare. Cel mai des se manifestă la nivelul degetului mare de la picior sau al gleznelor, însă poate fi şi asimptomatică. Atacul gutos apare brusc şi este urmat, de regulă, de alte atacuri, la intervale variabile de timp. În acest caz, se impune tratament medicamentos pe termen lung, dar şi investigarea şi tratarea altor afecțiuni asociate: hipertensiunea, boli cronic, precum diabetul, hiperlipidemia, arterioscleroza sau boli renale.

Un nou stil de viață

Alimentația este principala cauză a gutei. De aceea, este esențial ca bolnavul să evite consumul de produse bogate în purine, precum: carne roşie, organe (ficat şi rinichi), fructe de mare (homar, creveți), peşte gras (sardine, hamsii, ton, macrou, somon), dar şi dulciuri bogate în zahăr şi fructoză, alimente procesate şi carbohidrați rafinați. De asemenea, sunt contraindicate berea şi alcool distilat, sub orice formă. Există şi o serie de legume, bogate în purine, la consumul cărora trebuie să se acorde atenție, începând cu sparanghelul şi spanacul, dar şi fasolea albă, mazărea, ciupercile şi roşiile.

Se recomandă alimentele bogate în Vitamina C, precum fructe de pădure, citrice, cireşe şi legume, ca ardeiul roşu şi broccoli, întrucât s-a demonstrat că pot scădea nivelul de acid uric din sânge. Carnea slabă de pasăre sau peşte, lactatele cu conținut scăzut de grăsimi, apa, ceaiul şi cafeaua, cerealele integrale şi uleiurile de măsline şi avocado presate la rece îşi vor face loc în dietă. Nu uitați de apă! Apa drenează rinichii, fluidifică sângele şi ajută la procesul de detoxifiere a organismului.

Activitatea fizică regulată este crucială în gestionarea gutei şi a simptomelor sale, reducând durerea din articulații, crescând rezistența şi flexibilitatea lor. În plus, mişcarea va ameliora sau chiar va ajuta la tratarea celorlalte afecțiuni asociate, care pot constitui factori de risc ai gutei, în special obezitatea şi bolile cardiovasculare.