Cancerul de san poate fi prevenit cu un stil de viata sanatos

Cancerul de san poate fi prevenit cu un stil de viata sanatos


Dr. Mariana Olingheru
Medic Specialist Medicină de Familie
Specialist în Fitoterapie şi Apiterapie

Institutul American de Cercetare a Cancerului recomandă consumul a minim 5 porții de legume și fructe variate, în fiecare zi. 

Raportul “Food, Nutrition, Physical Activity and Prevention of Cancer: A Global Perspective” subliniază faptul că o dietă bazată pe alimente vegetale, evitarea alcoolului, activitatea fizică regulată și menținerea greutății în limite normale pot reduce incidența cancerului de sân cu 33-50%. Raportul atrage atenția că aceste schimbări în stilul de viață vor avea beneficiu maxim dacă sunt efectuate înainte de pubertate și dacă sunt practicate pentru tot restul vieții.

Aceste recomandări de stil de viață sănătos contribuie nu doar la prevenția cancerului, ci și la prevenția altor boli cronice, cum sunt: diabetul zaharat, bolile cardiovasculare, hipertensiunea arterială, steatoza hepatică (ficatul gras), Boala Alzheimer.

Reguli de bază pentru prevenirea cancerului de sân 

  • Rămâneți cât mai suplă! 

               Excesul de greutate crește riscul de cancer de sân prin producția de estrogeni în țesuturile adipoase.

  • Nu vă încărcați inutil cu hormoni!

Riscul de cancer de sân este crescut de contraceptivele orale (mai ales, înainte de prima sarcină), pilula de-a doua zi, precum și de terapia de substituție hormonală după menopauză.

  • Alegeți nașterea primului copil înainte de 30 de ani.

Femeile care nu au avut copii sau au născut primul copil după vârsta de 30 de ani au risc mai mare de cancer de sân. 

  • Rețineți că alăptarea reduce riscul de cancer de sân.

Un an de alăptare reduce cu 12% riscul cancerului de sân pentru mamă. Organizația Mondială a Sănătății recomandă alăptarea la sân timp de 2 ani, dacă este posibil.

  • Optați pentru o hrană sănătoasă!

Cel puțin 1 din 3 cancere poate fi prevenit prin schimbarea alimentației. Nu consumați zahăr. Evitați excesul de grăsimi, carnea roșie, băuturile îndulciteși alimentele cu un conținut ridicat de sare. Evitați fumatul și abuzul de alcool. Consumați din abundență alimente integrale și cât mai multe vegetale.

  • Evitați fumatul și excesul de alcool.

Abuzul de alcool crește riscul de cancer. Asocierea cu fumatul crește și mai mult acest risc.  

  • Faceți mișcare zilnic, cel puțin 30 de minute. Sportul practicat în mod regulat poate să reducă riscul de cancer de sân, precum și riscul de recidivă.

Sedentarismul este asociat cu creșterea riscului de cancer cu peste 30%. 

  • Examinați-vă sânii o dată pe lună. 
  • Mergeți anual la medic pentru un control preventiv.
  • Evitați stresul, stările conflictuale și excesele de orice natură. 
  • Iertați. Zâmbiți. Bucurați-vă!