Barbatii si riscul de osteoporoza

Barbatii si riscul de osteoporoza

Odată cu înaintarea în vârstă, atât femeile, cât şi bărbații pot suferi de osteoporoză, afecțiunea care scade masa osoasă şi face oasele mai fragile şi mai uşor de fracturat. Chiar dacă bărbații sunt mai puțin susceptibili de a o dezvolta, iar apariția este mai târzie decât în cazul femeilor, în prezent, aproximativ 20-30% dintre pacienți sunt de gen masculin.

În rândul bărbaților, riscul de apariție a bolii şi opțiunile de tratament sunt mai dificil de urmărit, în lipsa conştientizării factorilor declanşatori şi a recunoaşterii amenințărilor osteoporozei pentru independența de mişcare şi mobilitatea acestora. Aşadar, dacă o primă formă de osteoporoză la bărbați este cea asociată vârstei înaintate, o alta, care poate apărea la bărbații mai tineri, începând cu vârsta de 50-60 de ani, ar putea avea legătură cu afecțiuni preexistente sau un anumit stil de viață, precum: chimioterapie, nivel scăzut de testosteron (hipogonadism), hipercalciurie, tratamente cu medicamente glucocorticoide şi steroidiene, boli gastrointestinale, imobilizare la pat în mod repetat sau prelungit, abuz de alcool, fumat. În funcție de rezultatele investigațiilor medicale, medicul specialist va stabili tratamentul de urmat.

Un nou stil de viață

Însă tratamentul nu este suficient pentru protejarea oaselor, a sănătății şi integrității organismului. Un stil de viață adaptat va face diferența între traiul cu teamă, cu incertitudine şi cel cu încredere şi stimă de sine. Acesta se bazează pe doi piloni: alimentația şi mişcarea.

Alimentația este esențială, întrucât aduce aportul necesar de nutrienți, vitamine şi minerale de care au nevoie bărbații pentru oase şi muşchi puternici.

  • Diversificarea şi îmbogățirea surselor de Calciu şi Vitamina D, fiind recomandate 1.000 mg Ca pe zi, până la 50 de ani, și 1.200 mg Ca pe zi, după aceea, și 600 de UI zilnic de Vit D, până la 70 de ani, și 800 UI Vit D după aceea. Calciu se află în tofu, spanac, vegetale cu frunze verzi și produse lactate precum iaurt, brânză maturată și lapte. Vitamina D se găseşte în somon, sardine, ton, lapte și ciuperci. Suplimentele alimentare reprezintă o soluție în cazul în care nu puteți consuma aceste alimente.
  • Reducerea consumului de băuturi dulci, carbogazoase şi alcool, dar şi întreruperea fumatului. 

Mişcarea regulată, zilnică, adaptată condiției fizice şi vârstei, ajută la stimularea formării masei osoase, la tonifierea musculaturii şi la pierderea în greutate. Exerciții fizice obișnuite, precum mersul susținut, mersul nordic, dansul, alergarea uşoară, urcarea scărilor, sau exercițiile de ridicare a unor greutăți moderate, vor reduce riscul de accidente şi fracturi osoase.