Ai grija de tine – sfaturi pentru ingrijitorii pesoanelor cu dementa

Ai grija de tine – sfaturi pentru ingrijitorii pesoanelor cu dementa


Diana Amza, Psihoterapeut

 

De cele mai multe ori, persoanele diagnosticate cu demență sunt îngrijite de către unul sau mai mulți membri ai familiei, nivelul de implicare crescând pe măsură ce persoana pierde din abilități. În timp, relațiile pot fi afectate, îngrijitorii purtând propria suferință, oboseală și frustrare, în timp ce gestionează şi propriul loc de muncă, îngrijirea copiilor sau relațiile maritale.

Pe de altă parte, a îngriji o persoană dragă aduce și sentimente pozitive, fiind o cale de a arăta recunoștința, iubirea și apropierea. Atunci când îngrijitorul își formează rutina și deprinderile necesare, poate avea sentimentul de împlinire, încredere sporită în capacitățile proprii și satisfacția gestionării situațiilor.

Lucruri de care să țineți cont

Atunci când vă aflați în rolul de sprijinire și îngrijire a unei persoane cu demență:

 
1. Oferiți-vă timp pentru a vă reîncărca bateriile și mențineți-vă pasiunile sau micile rutine importante pentru dumeavoastră. Deseori, tendința este de a renunța la sine, prin rărirea interacțiunilor cu prietenii, renunțarea la proiectele personale, dar și prin neglijarea propriei sănătăți fizice și psihice.
2. Folosiți serviciile de tip respiro sau alternați îngrijirea cu încă o persoană, astfel încât să puteți beneficia de o ieșire de câteva ore, o zi la munte sau o săptămână de vacanță.
3. Fiți flexibili și deschiși către tehnologie. Anumite frici pot fi ținute sub control prin device-uri de monitorizare video sau localizare a persoanei, precum ceasuri de mână cuplate la telefonul dumeavoastră, camere video sau controlul de la distanță al unor aparate electronice.
4. Apelați la suportul familiei și prietenilor pentru a face față problemelor și emoțiilor. Este important ca aceștia să știe prin ce treceți, chiar dacă ei înșiși găsesc greu de acceptat faptul că acea persoană dragă are un tip de demență. Apelați la suport psihologic specializat pentru a preveni epuizarea.
5. Aveți grijă de sănătatea dumeavoastră. Mâncați echilibrat, hidratați-vă, faceți mișcare (chiar și activitățile mai solicitante în spațiul gospodăriei, precum grădinăritul, curățenia, sunt eficiente pentru a descărca tensiunile acumulate în corp).
6. Folosiți tehnici de respirație sau de mindfulness pentru a vă echilibra emoțional, a vă energiza sau a vă relaxa. Practicați respirația diafragmatică, plasând o mână pe piept și una pe abdomen. Inspirați încet și adânc, expirați prelung, având grijă ca abdomenul să se ridice și să se coboare primul. Ascultați scenarii de relaxare audio sau muzică liniștitoare, de efectele ei pozitive bucurându-se și persoana pe care o îngrijiți.