Munca la domiciliu

Munca la domiciliu

Trecem cu toții printr-o perioadă cu multe incertitudini, temeri, ştiri alarmante şi tensiuni. Viața noastră a luat o întorsătură total neprevăzută şi indezirabilă: izolarea la domicliu, pe fondul extinderii pandemiei de Covid-19. În acest context, foarte mulți dintre noi trebuie să lucreze de acasă, uneori chiar şi cu copiii în preajmă. Cum ne putem menține eficienți? Cum putem păstra un echilibru între emoțional şi profesional, familie şi muncă?

Pregătirea mentală este esențială în această situație. Pentru a vă putea concentra şi a fi eficienți, este nevoie de o abordare pe termen mediu a tuturor activităților şi obiectivelor, precum şi de stabilirea unui plan de lucru, similar cu cel de la birou. Astfel, veți avea continuitate în activitate, iar aceasta nu va părea o intruziune, ci o integrare firească a muncii în viața privată.

Alegerea şi amenajarea plăcută a spațiului de lucru este, de asemenea, importantă, întrucât este dovedit științific că acesta nu doar influențează starea de bine, ci și performanța și productivitatea muncii. O poziționare a biroului sau spațiului de lucru care să permită accesul la lumină naturală sau o lampă cu lumină caldă aprinsă în apropiere vă pot ajuta.

Stabiliți obiectivele realist şi concentrați-vă pe finalizarea lor cu succes, nu pe programul de lucru. Este foarte posibil să fie necesar să vă ocupați de cei mici în prima parte a zilei şi să puteți lucra abia după-amiază, aşadar comunicați colegilor şi managerului intervalul în care veți lucra şi mențineți contacul online cu aceştia. Astfel, veți asigura o relație de lucru sănătoasă şi aşteptări realiste. Pentru ca productivitatea să nu fie afectată, trebuie să vă asigurați că puteți măsura rezultatele muncii, în detrimentul numărului de ore lucrate.

Este posibil să aveți nevoie de câteva dispozitive şi instumente pentru a recrea un loc de muncă autentic: un birou ergonomic, eventual pentru lucru în picioare, un scaun comfortabil, căști de calitate fără fir, un router wireless de înaltă viteză, precum şi aplicații de tip calendar şi liste, dar şi pentru lucru în echipă, managementul timpului şi al proiectelor. Chiar şi de acasă trebuie repectate regulile de securitate, respectiv antivirus, firewall şi VPN active pe computerul personal sau pe cel furnizat de companie.

Aspectul emoțional este, poate, cel mai important. Vă recomandăm moderație în implicare și activități clar delimitate profesional, timp pentru mișcare și relaxare. Pentru a putea face față din punct de vedere emoțional muncii de acasă, este important să continuați să vă îngrijiți din punct de vedere fizic, nu vă neglijați aspectul, mențineți un tonus activ, luați pauze de câte 5-10 minute, de mai multe ori de-a lungul zilei, oferiți-vă timp pentru pauza de prânz, alături de familie, mențineți legătura cu cei apropiați. La finalul programului, pentru a vă deconecta, puneți deoparte laptopul și telefonul, schimbați hainele și axați-vă pe familie. Luați cina împreună, jucați-vă cu copilul, uitați-vă la un film, ascultați muzică.