Copiii si tehnologia – de la normalitate, la dependenta

Copiii si tehnologia – de la normalitate, la dependenta

Dispozitivele electronice fac deja parte din viața noastră zilnică – tehnologia ne intermediază comunicarea, facilitează învățarea, sparge barierele spațiale și culturale, ușurează activități de rutină și, mai ales, plasează divertismentul și senzația de plăcere și recompensă la doar un click sau o atingere distanță. Toate aceste lucruri nu sunt bune sau rele în sine, ci depinde de modul în care sunt folosite și mai ales de cât: prea puțin – și nu profităm îndeajuns de oportunitățile tehnologiei; prea mult – și ajungem să vorbim despre dependență. Tentația supra-utilizării telefoanelor mobile de tip smart, tabletelor sau al altor device-uri este mare pentru adulți și, cu atât mai mare, pentru copii, motiv pentru care este mai ușor, ca părinte modern, să previi decât să tratezi.

Câteva semne generale ale dependenței de dispozitive electronice (tablete, telefoane smart, calculatoare) sunt:

- izolarea de familie și prieteni (în favoarea petrecerii timpului online)

- dificultăți în a realiza activitățile zilnice, gospodărești sau a îndeplini sarcinile corespunzătoare vârstei

- stări de agitație, neliniște, anxietate, panică, atunci când persoana nu are la îndemână telefonul/ tableta/ calculatorul sau când îi este întreruptă activitatea

- nevoia de a verifica foarte frecvent platformele de socializare

- timpul petrecut în online (jocuri, aplicații, rețele de socializare) nu permite o hrănire, hidratare și auto-îngrijire corespunzătoare – persoana pare că uită de sine și nu mai are ca prioritate îngrijirea aspectului, igienei, sau sănătății. 

  • Dependența se formează într-un gol – ea vine să satisfacă nevoia persoanei de stimulare, de relaționare, de acceptare și apreciere, liniștire sau siguranță. Dacă, atunci când copilul se plictisește sau când părintele are treabă, tableta este împinsă sub ochii lui pentru a-l ține ocupat, copilul va căuta mai târziu calea „ușoară” de satisfacere a nevoilor sale și va apela singur la tabletă sau telefon pentru a-și umple timpul.

Ceea ce poate face un părinte este să stabilească limite clare, deoarece copilul încă nu are capacitatea de a discerne efectele utilizării asupra sa, precum și să ofere copilului modalități de exprimare a energiei sale și de explorare a pasiunilor sale care să fie mai atrăgătoare și mai recompensate decât utilizarea dispozitivelor.

Iată câteva exemple de limite care pot fi practicate încă de la început în relație cu tableta, telefonul mobil sau calculatorul și care pot fi instituite atunci când copilul manifestă deja semne ale dependenței de aceste dispozitive:

1.  Stabiliți timpul permis – de exemplu, o oră/zi, care poate fi împărțită în mai multe reprize. Cu cât copilul este mai mic, cu atât timpul va fi mai redus. Comunicați copilului această regulă ori de câte ori este necesar.

2. Fiți fermi - atunci cînd copilul insistă să depășească timpul alocat. Altfel, cedând, va învăța că tot ce trebuie să facă pentru a obține ceea ce dorește este să plângă, să strige, să lovească (sau alte comportamente mai puțin adecvate). Oferiți o activitate alternativă care să vină în întâmpinarea nevoilor sale (de stimulare, de mișcare, de liniștire, de confirmare). De exemplu, dacă un copil mic cere tableta deoarece acolo are jocuri colorate și stimulative, propuneți un joc mai energic în doi sau activități de stimulare senzorială. Atunci când copilul are peste 4 ani, puteți încerca să propuneți jocuri de masă, ieșiri cu trotineta/bicicleta, plimbări sau mici reparații prin casă.

3. Fiți modelul lor pozitiv. Atunci când sunteți la masă ori când vă jucați cu el, puneți deoparte telefoanele mobile sau tabletele. Și persoanele adulte au dificultăți în a pune limite, dar copilul va vedea la dumneavoastră și va aprecia faptul că nu trebuie să fie într-o competiție pentru atenție.

4. Temele întâi. Permiteți accesarea dispozitivelor în scopuri de divertisment numai după îndeplinirea sarcinilor/ temelor.

5. Încurajați creativitatea. Dacă plictiseala este principala motivație a copilului, oferiți-i contexte pentru a fi creativ și apreciați eforturile lui. Pictura, desenul, dansul, micile experimente științifice, observarea naturii – toate pot fi surse de creativitate și entuziasm.

6. Explicați efectele expunerii îndelungate la ecrane, de la oboseala ochilor, pierderea fără măsură a timpului, tulburarea somnului, a alimentației sau hidratării până la frustrare și irascibilitate. Folosiți cuvinte ușor de înțeles pentru copil.

7. Acces limitat. Pentru protejarea copilului, limitați accesul la anumite site-uri sau tipuri de aplicații. Folosiți aplicații de control parental asupra dispozitivului, din care puteți gestiona jocurile la care copilul are acces.

8. Umpleți bateriile emoționale ale copilului. Investiți într-o relație armonioasă cu copilul dumneavoastră, oferiți încurajare și gesturi de afecțiune, precum și timpul dumneavoastră pentru a vă juca împreună, a dialoga, a realiza împreună activități cu rezultate tangibile, pentru care copiii pot primi apreciere și pot avea satisfacția unei reușite, precum implicarea în gătit, în mici reparații sau curățenie, experimente sau creații artistice.