Beneficiile exprimarii afectiunii

Beneficiile exprimarii afectiunii

Exprimarea afecțiunii prin atingere este esențială pentru dezvoltarea neuropsihică a oamenilor și pentru menținerea sănătății mintale și a stării de bine. Încă din uterul mamei, fătul are parte de senzații tactile care țin de căldură, presiune sau autostimulare. Odată ajuns în mediul extern, bebelușul depinde cu totul de atingerea și grija mamei, contactul piele la piele fiind deosebit de calmant pentru mamă și copil. Anumite experimente și fenomene sociale au arătat că lipsirea copiilor de atingere a dus la întârzieri semnificative în dezvoltarea acestora și la afectarea globală a sănătății psihice și fizice. 

Atingerea este intens reglementată cultural și social, fiind apanajul relațiilor apropiate, astfel încât există permisiuni și interdicții cu privire la frecvența lor, cine poate oferi un anumit tip de atingere, în ce context sunt practicate atingerile (de la strângerile de mână la îmbrățisări), și ce părți ale corpului sunt accesibile atingerii (dacă o atingere pe umăr poate părea amicală, o atingere pe picior poate încălca intimitatea persoanei, fiind percepută ca un abuz).

În funcție de context, atingerea poate așadar să aibă efecte pozitive sau negative, motiv pentru care este indicat să cereți permisiunea înainte de a vă oferi îmbrățișările altor persoane, fie că sunt adulți sau copii. Iată mai jos câteva motive pentru care merită să spuneți: „Îmi dai voie să te îmbrățișez?”

Șapte beneficii ale atingerii

1. Atingerea afectuoasă activează cortexul orbitofrontal, asociat cu învățarea, luarea deciziilor și comportamentele sociale. Mângâierea oferită copiilor îi stimulează astfel să se dezvolte. Chiar și în cazul copiilor prematuri, terapia prin atingere are efecte pozitive, copiii luând în greutate cu 47% mai mult decât copiii prematuri care nu au beneficiat de aceasta.

2. Atingerea afectuoasă are efect calmant, liniștitor, atât asupra copiilor, cât și asupra adulților care trec prin momente dificile. Mai mult, beneficiile sunt valabile nu doar pentru cel care primește, ci și pentru cel care oferă. Îmbrățisările, de exemplu, îi fac pe oameni să se simtă conectați și apropiați, iar mângâierile oferă liniștire.


3. Îmbrățisările, sărutările și mângâierile contribuie la reducerea nivelului de stres. Atingerea stimulează eliberarea oxitocinei, iar aceasta la rândul ei are efect calmant.


4. În viața de cuplu, îmbrățisările au efecte pozitive nu doar asupra relației, ci și asupra stării de sănătate, scăzând tensiunea arterială.


5. Atingerile, de la masajul profesionist până la a ține pe cineva de mână, contribuie la diminuarea senzației de durere. Nu doar că se produce scăderea senzației de durere la persoana suferindă, dar undele creierului celor două persoane se sincronizează, în special undele alpha mu. Astfel, atunci când vă aflați în preajma unei persoane dragi care suferă, este bine de știut că un gest uman și firesc – a o ține de mână – face o diferență în viața ei, nu doar psihologic (prin sentimentul de conectare, de a fi iubit), ci și în atenuarea durerii fizice.


6. Atingerile promovează empatia – atunci când partenera își ține de mână partenerul de cuplu în timpul unei conversații, acesta tinde să manifeste mai multă empatie. În plus, mângâierile sau contactul tactil contribuie la sincronizarea celor două persoane – nu doar în idei, ci și la nivel fiziologic (bătăile inimii, respirația).


7. O atingere prietenească oferă încurajare, acest lucru fiind relevant mai ales în mediul educațional, unele studii arătând că atunci când profesorul atinge elevul în mod prietenos, acesta tinde să fie mai activ în timpul orelor și să ofere mai multe răspunsuri.

Sugestii accesibile persoanelor singure

Privarea de atingere poate deveni pe termen lung o problemă, accentuând sentimentul de singurătate și deconectare de lume. Pentru a beneficia de efectele pozitive ale atingerilor, persoanele singure pot apela la diferite metode accesibile lor. Astfel, puteți oferi mai multă afecțiune animalelor de companie: mângâiați-le, țineți-le în brațe și lăsați-vă bucurați de expresiile lor de iubire. În lipsa acestora, puteți să luați în considerare adoptarea unui animal de casă mai sensibil la afecțiune (câine, pisică). Spre deosebire de un pește, un papagal sau o broască țestoasă, mamiferele răspund în mod natural la gesturile de grijă și tandrețe.

Chiar și atunci când nu vă permiteți îngrijirea unui animal de companie, pentru a vă gestiona nevoia de afecțiune puteți să oferiți atingeri iubitoare plantelor sau anumitor obiecte cu semnificație personală (a te bucura de senzațiile tactile oferite de un covor pufos, un pulovăr moale, o jucărie de pluș, un cristal preferat sau o eșarfă). Efectul atingerii este atât de puternic, încât calmează și reduce fricile existențiale chiar și atunci când obiectul tandreții este inanimat. Stimularea senzorială poate contribui și ea la diminuarea neliniștii și la ancorarea în prezent – masați umerii, ceafa, tălpile, mergeți desculți, sau, folosind vârfurile degetelor, practicați taparea ușoară a corpului acolo unde se resimt tensiuni.