Un stil de viata sanatos din copilarie pana la batranete

Un stil de viata sanatos din copilarie pana la batranete

 

Anca Stănilă


O dietă echilibratӑ

Aport optim de:

  1. Proteine vegetale şi animale, prin consumul de leguminoase, seminţe şi nuci, brânzeturi, ouӑ şi carne. Acestea susţin dezvoltarea sistemului osteomuscular, transportӑ nutrienţii în organism şi contribuie la funcţionarea sistemului imunitar.
  2. Glucidele sunt cea mai importantӑ sursӑ de energie utilizatӑ de organism. Ajutӑ la funcţionarea creierului, la transportul şi metabolizarea hormonilor şi la hrӑnirea microbiomului intestinal. Glucide bune se gӑsesc în cereale integrale, cartofi, leguminoase, fructe, iar cele nocive în dulciuri procesate, bӑuturi dulci, pâine albӑ.
  3. Grӑsimile sunt esenţiale în procesul de creştere şi dezvoltare în special al creierului, ele stocând şi eliberând energie în organism. Grӑsimile sӑnӑtoase se aflӑ în sâmburi şi seminţe, precum şi în peştele gras.

O dietӑ variatӑ nutriţional asigurӑ o creştere armonioasӑ şi un organism puternic, capabil sӑ facӑ faţӑ provocӑrilor din adolescenţӑ, din tinereţe, precum sarcina şi naşterea, dar şi din perioada de menopauzӑ şi la bӑtrâneţe.

Mişcare şi echilibru

Încurajaţi fetele sӑ alerge, sӑ practice dans, handbal, volei, tenis, ori arte marţiale, sӑ meargӑ cu bicicleta, cu rolele şi cu trotineta. Faceţi întreceri sportive în familie, mergeţi în drumeţii împreunӑ, exploraţi locurile pe jos ori cu bicicleta. Sportul dezvoltӑ musculatura şi stima de sine, corecteazӑ postura corpului, creeazӑ o stare de bine.

Tinereţea este tumultoasӑ, guvernatӑ de modificӑri hormonale şi schimbӑri în aspectul pielii, pӑrului şi al corpului, ce pot influenţa modul în care o femeie se simte şi se percepe pe ea însӑşi. Îngrijirea este importantӑ pentru cӑ îi va da mai multӑ încredere în sine, iar sportul ajutӑ în procesul de detoxifiere, în menţinerea greutӑţii corporale dorite, în tonifierea musculaturii şi în reducerea riscului de cancer de sân. Nopţile nedormite îşi pot lӑsa amprenta asupra performanţelor profesionale, aşadar odihna de cel puţin 7 ore pe noapte este esenţialӑ, cu atât mai mult cu cât existӑ şi copii în familie.  

Menopauza vine cu alte modificӑri hormonale ce provoacӑ o fragilizare la nivelul sistemelor nervos, endocrin, imunitar, cardiovascular şi musculoscheletal. Renunţarea la fumat, reducerea consumului de alcool, grӑsimi şi alimente procesate, precum şi verificӑrile periodice stricte ale stӑrii de sӑnӑtate sunt importante. Jucaţi jocuri de societate cu familia şi prietenii, grӑdinӑriţi, dansaţi, învӑţaţi ceva nou, menţinându-vӑ astfel creierul activ.