https://www.alphega-farmacie.ro/campanii-de-preventie/vaccinare-hpv
Lifestyle si sanatatea femeii Lifestyle si sanatatea femeii

Schimbul de noapte

18 May. 2017
Schimbul de noapte

De la descoperirea electricității, omul nu mai este condiționat să doarmă noaptea și să lucreze ziua, însă ritmul ceasului nostru intern a rămas neschimbat. Pompierii, personalul de zbor, asistentele medicale, angajații din Call-Center și mulți alții care lucrează în schimburi de noapte trebuie să își adapteze orele de somn în funcție de programul de lucru, fapt ce poate afecta în mod major organismul. Consecință: boli profesionale. Patru din cinci angajați care lucrează în schimburi de noapte suferă de tulburări de somn. Specialiștii în medicina muncii le recomandă atât persoanelor care nu pot dormi noaptea, cât și angajaților care muncesc în schimburi de noapte să se odihnească suficient în timpul zilei și atrag atenția asupra faptului că somnul de zi nu este echivalent cu somnul de noapte, din punct de vedere al beneficiilor.

Tulburări de somn de pe urma schimburilor de noapte

Nu doar ceasul intern, ci și zgomotul de peste zi poate întrerupe orele de somn din timpul zilei. Astfel că, numeroși angajați ajung să fie permanent în privare de somn. Orele de somn le sunt întrerupte, iar somnul nu este la fel de profund ca cel din timpul nopții. Studiile au demonstrat că angajații care lucrează noaptea, dorm în medie cu 2-4 ore mai puțin decât colegii lor care lucrează ziua.

Sfaturi pentru evitarea problemelor de somn

  • Faza principală de somn nu trebuie să fie mai scurtă de patru ore. Câte un ”pui de somn” la prânz le poate reîncărca bateriile. În total, sunt necesare minim șapte ore de somn pentru a-și putea menține concentrarea și capacitatea de muncă în timpul schimbului de noapte.
  • Folosiți pentru somn cea mai liniștită încăpere din casa – cât mai departe de bucătărie, de hol și de baie.
  • Telefonul și soneria trebuie deconectate și dacă în locuință se mai află și alți membri, trebuie înlocuite cu semnale optice. De asemenea, anunțați-i și pe cei din jur - prieteni și vecini - că nu doriți să fiți deranjat în timpul zilei. De asemenea, puteți încerca și dopurile pentru urechi și măștile pentru ochi pentru un somn cât mai profund.
  • În plus, asigurați aceleași condiții pentru somnul din timpul zilei ca pentru cel din timpul nopții: dormitorul trebuie să fie bine aerisit și întunecat. Temperatura camerei nu trebuie să depășească 18 grade.

Schimbul de noapte și starea de sănătate

Angajații care lucrează în schimburi de noapte au atât probleme cu somnul din timpul zilei cât și dificultăți de concentrare în timpul nopții. Oboseala atinge nivelul maxim între orele 2-5 dimineața. Este important să respectați pauzele scurte și dese în timpul schimbului de noapte pentru a reuși să vă mențineți concentrarea în timpul activității. De asemenea, spațiile bine luminate și aerisite, cu temperaturi ușor scăzute pot ajuta angajații să își mențină starea de trezire. În plus, angajații ar trebui să evite pauzele de masă foarte grele în timpul nopții.

Pentru a reduce la minim efectele pe care schimbul de noapte le are asupra organismului, specialiștii recomandă sistemele de schimb rotative. Ordinea schimbul I, schimbul II și schimbul III este mai ușor de tolerat de organism și de ceasul intern comparativ cu sistemul antiorar. De asemenea, terapia cu lumină poate ajuta la reglarea echilibrului între fazele de somn și de trezire.

Comunități