Alege farmacia

Menopauza – simptome și recomandări

Menopauza – simptome și recomandări

Termenul de menopauză se referă la oprirea permanentă a menstruației, și marchează sfârșitul vieții reproductive. Vârsta obișnuită a instalării menopauzei este între 45 și 55 de ani, cu o medie la aproximativ 51 de ani. Menopauza este considerată prematură dacă apare înainte de 40 de ani, sau precoce dacă apare între 40 și 45 de ani. La menopauză (care este declarata la 12 luni de la ultima menstruație), nu mai există ovulație, iar producția de estrogen și progesteron încetează.

Ce este perimenopauza

De obicei, dispariția menstruației este precedată de o perioadă de tranziție, numită perimenopauză, în care femeia poate să observe unele modificări ale ciclurilor menstruale, cum ar fi menstre neregulate  (cicluri rare, la 2-3 luni sau mai dese, la 2-3 săptămâni) sau modificări ale fluxului menstrual (sângerare scăzută sau, dimpotrivă, în cantitate crescută). De asemenea, apar reducerea capacității de atenție și concentrare, bufeuri, somn neodihnitor, variații ponderale și iritabilitate. În această etapă, femeile mai pot avea câteva cicluri ovulatorii și, rar, pot încă rămâne însărcinate, de cele mai multe ori cu sarcini neplanificate, în cazul în care nu folosesc o metodă contraceptivă.

Care sunt simptomele menopauzei

Femeile experimentează o serie de schimbări fizice și emoționale pe perioada menopauzei. Dintre acestea, cel mai frecvent simptom (80% din cazuri) este reprezentat de bufeuri, care se datorează reducerii bruște a estrogenilor din organism. Bufeurile sunt descrise de femei ca o senzație de valuri de căldură, apărute brusc și care inundă fața, gâtul și pieptul, după care se răspândesc în tot organismul. Acestea durează până la cinci minute și apar de câteva ori pe zi, în special noaptea. Episodul se termină prin transpirații, senzație de frig sau slăbiciune, și poate cauza insomnii. Modificările hormonale și lipsa somnului pot determina schimbări de dispoziție, dureri de cap, oboseală, probleme de memorie, anxietate, dificultăți de concentrare sau depresie.

Modificările genitourinare cauzate de deficitul de estrogen determină subțierea epiteliului vaginal, reducerea secreției de mucus, modificarea florei vaginale, modificări ale tractului urinar inferior. Apare o incidență mai crescută a vaginitei și cistitei, incontinență urinară, durere în timpul actului sexual și libido scăzut.

De asemenea, la menopauză apare câștigarea de kilograme în plus, masă grasă la nivelul abdomenului dar și în jurul organelor, și scăderea masei musculare. În acest fel, crește riscul incidenței afecțiunilor cardiovasculare (hipertensiunea arterială, ateroscleroză), a osteoporozei și a fracturilor. 

Alte simptome includ dureri de spate, dureri musculare și ale articulațiilor de la mâini și picioare, piele uscată, și apariția părului facial nedorit (mustață, bărbie).

Cum pot fi ameliorate simptomele

Ar fi ideal ca pregătirile pentru menopauză să se facă înainte de apariția primelor tulburări de menstruatie. În principal, prin menținerea unei vieți mai degrabă activă decât sedentară, evitarea fumatului (fumătoarele pot avea o menopauză mai devreme) și scăderea în greutate (cel mai bine este ca femeia să intre în menopauză cu o greutate optimă). În acest sens, de ajutor este activitatea fizică adecvată (spre exemplu, 30-40 de minute de mers rapid zilnic), dar și un regim alimentar potrivit pentru această etapă a vieții, cu o dietă bogată în calciu și magneziu, precum și menținerea unui nivel optim de vitamina D.

Pentru persoanele cu valuri de căldură moderate/severe, terapia hormonală de substituție pe termen scurt (2-3 ani) este o soluție eficientă. Tratamentul hormonal poate ameliora și uscăciunea vaginală, tulburările de somn, modificările stării de spirit, și menține densitatea osoasă. De asemenea, antidepresivele sunt considerate ca tratament de primă linie pentru bufeuri, la persoanele care nu tolerează sau nu doresc tratamentul cu estrogen. Alte terapii alternative sunt fitoestrogenii – Cimicifuga racemosa, soia,  trifoi roșu, vitamina E, ulei de luminița nopții, acizii grașii Omega 3, dar pot fi de ajutor și yoga, terapii de relaxare, de management al stresului, hipnoza și tehnici de respirație profundă.

Cum să fii pozitivă la menopauză

Femeile trăiesc, în medie, o treime din viață la menopauză, iar din acest motiv este necesară optimizarea sănătății fizice și mintale în această etapă. Menopauza apare într-o perioadă a vieții în care multe femei sunt fie mame de adolescenți, fie au grijă de proprii părinți mai în vârstă și, cel mai probabil, merg încă la serviciu. În aceste condiții de solicitare fizică și mintală, crearea unui „timp personal” pentru odihnă, îngrijire și relaxare, este necesar pentru a menține un echilibru în viață. 

Medicului îi revine un rol important, având grijă să informeze corect femeile despre această perioadă care trebuie privită ca un fenomen natural.

Produse
Articole similare
Comandă