https://www.alphega-farmacie.ro/campanii-de-preventie/vaccinare-hpv
Lifestyle si sanatatea femeii Lifestyle si sanatatea femeii

Călcâiele crăpate – un semn al deficienței de vitamine?

Anca Stănilă
de Anca Stănilă
Health Writer | 26 Dec. 2023
Călcâiele crăpate – un semn al deficienței de vitamine?

Crăparea călcâielor este o problema des întâlnită, ce afectează deopotrivă bărbaţii şi femeile, fiind nu doar inestetică, ci şi dureroasă. În unele cazuri, pielea crăpată poate sângera, devenind susceptibilă la infecţii virale sau bacteriene, din cauza distrugerii barierei cutanate protectoare.

Cele mai frecvente cauze ale călcâielor crăpate includ temperaturile prea scăzute şi aerul uscat al iernii sau căldura excesivă şi purtarea sandalelor decupate vara, deshidratarea, băile fierbinţi şi prea lungi, utilizarea de săpunuri dure şi exfolierea pe pielea uscată. Dar ştiaţi că și lipsa anumitor vitamine poate cauza crăparea călcâielor?

Deficienţa de vitamine şi călcâiele crăpate

Pielea este reflexia echilibrului intern de vitamine, minerale, apă şi alte substanţe necesare organismului. Cu cât acest echilibru este mai fragil, cu atât apar semne precum piele ternă, uscată și îmbătrânită prematur. În unele cazuri, lipsa anumitor vitamine poate chiar provoca descuamarea sau crăparea pielii. Acestea sunt:

Vitamina A – este un antioxidant, fiind implicată în buna funcționare a sistemului imunitar, în diviziunea celulară și în sănătatea epidermei. Retinoizii, subtanţe topice pe bază de vitamina A, sunt utilizaţi pe scară largă pentru îngrijirea pielii, inhibă pierderea transepidermică de apă şi previn degradarea colagenului. Deficienţa de vitamina A poate conduce la descuamarea şi crăparea pielii şi poate întârzia vindecarea leziunilor cutanate.

Vitaminele din grupul B, în special B3 (niacina) – au un rol critic în metabolismul energetic: convertesc energia din alimente în energie utilizată de către organism, B3 fiind şi antioxidant. Deficitul de vitamine B poate determina şi crăparea călcâielor. Regăsite în principal în alimentele de origine animală, vitaminele B se află şi în orez sălbatic, avocado, linte.

Vitamina C – acționează ca un antioxidant, prevenind deteriorarea celulară. De asemenea, vitamina C susţine producţia de colagen, o proteină care reprezintă 75% din greutatea uscată a învelişului de tip derm al pielii. Corpul stochează o cantitate mare de vitamina C în celulele cutanate, pentru a le proteja de deteriorarea produsă de mediul extern. Deoarece vitamina C ajută pielea să rețină umiditatea, lipsa ei poate duce la deshidratare și uscare, inclusiv a călcâielor.

Vitamina E – este un antioxidant puternic, jucând un rol cheie în protejarea celulelor împotriva stresului oxidativ cauzat de radicalii liberi. Este eficientă în protejarea membranelor celulelor grase ale pielii de deteriorarea oxidativă, menţinând sănătatea cutanată. Deficienţa de vitamina E poate duce, alături de alte cauze mecanice, la crăparea călcâielor.

Anca Stănilă
Anca Stănilă
Health Writer

Anca este Health Writer, cu o experienţă de peste 4 ani în scriere de materiale despre sănătate, wellbeing şi fitness şi certificare în Medical Writing şi Inteligenţă Artificială. A absolvit Facultatea de Sociologie şi Asistență Socială, cu specializarea în Comunicare şi Opinie Publică. Se ghidează după principii de viaţă sănătoasă şi bunăstare fizică şi mentală. Colaborează cu Alphega Farmacie din anul 2019, este freelancer, pasionată de scris, călătorii, romane filozofice, utopii și fantasy.

Comunități