https://www.alphega-farmacie.ro/campanii-de-preventie/vaccinare-hpv
Lifestyle si sanatatea femeii Lifestyle si sanatatea femeii

5 sfaturi pentru a profita din plin de natură iarna

Anca Stănilă
de Anca Stănilă
Health Writer | 30 Dec. 2023
5 sfaturi pentru a profita din plin de natură iarna

Contactul cu natura, indiferent de mediu sau de anotimp, este asociat cu o mai bună sănătate fizică şi mentală: de la diminuarea stresului la adulţii tineri până la reducerea riscurilor de boli cardiometabolice și neurodegenerative la vârstnici. Deși accesul la natură poate fi limitat, în funcţie de domiciliu, locul de muncă şi tiparul activităţilor cotidiene, este necesar ca toată lumea să poată beneficia de spaţiile verzi sau albastre. Acestea pot fi parcurile, ca peisaje urbane sau păduri, dealuri şi munţi din zona rurală şi sălbatică. Alte exemple includ medii naturale adaptate activităților, cum ar fi ferme și grădini pentru horticultură, ca spaţiii verzi, şi râuri, lacuri sau mări, ca spații albastre.

Iarna în natură

Indiferent de temperatura aerului, încălţămintea căptuşită, mănuşile şi hainele călduroase, purtate în straturi, pentru a nu pierde aerul cald, sunt esenţiale iarna pentru o plimbare, o drumeţie sau o alergare în natură.

  1. Mergeţi la plimbare: încercaţi să mergeţi cel puţin de două ori pe săptămână în parc, la o plimbare de o oră, preferabil în pas alert. Respiraţi profund şi concentraţi-vă pe fiecare muşchi antrenat, în timpul mersului, pentru o mai bună conectare cu propriul corp.
  2. Observaţi păsările care iernează în România. Este o activitate distractivă la care puteți participa pe cont propriu sau împreună cu prietenii şi familia. În timpul lunilor de iarnă, exploraţi grădinile urbane, curţile dintre blocuri, parcurile, pajiştile şi pădurile din apropiere. Malurile râurilor sau ale lacurilor sunt locuri preferate de păsări pentru cuibărit. Găsiţi pe internet sau în librării ghiduri ornitologice, iar din magazinele cu articole sportive puteţi achiziţiona monocluri sau binocluri pentru a le identifica mai bine.
  3. Fotografiaţi natura. Iarna poate fi anotimpul ideal pentru a experimente pe aparatul foto sau pe telefon cu nuanţe, texturi şi filtre aplicate pe fotografiile cu ramuri golaşe, chiciură, lacuri îngheţate şi troiene de zăpadă. Dacă sunteţi norocoşi, veţi putea surprinde chiar şi fulgii de nea în diferite ipostaze. Faceţi un concurs cu prietenii sau cu familia şi premiaţi ingenios cele mai frumoase fotografii din natură.
  4. Mergeţi în drumeţii pe dealuri sau la munte. Cu zăpadă sau fără, cu maşina, trenul sau autocarul, o drumeţie pe un traseu de deal sau de munte vă susţine sănătatea fizică şi mentală, contribuie la un somn mai bun, la tonifierea musculaturii şi la o mai bună oxigenare a organismului. Începeţi cu trasee scurte şi uşoare, de maxim 2 ore, sigure de parcurs în timpul iernii.
  5. Jogging în natură. Temperaturile de peste 0° C sunt sigure pentru alergare în natură, atât timp cât terenul nu este alunecos, iar încălţămintea este una potrivită.
Anca Stănilă
Anca Stănilă
Health Writer

Anca este Health Writer, cu o experienţă de peste 4 ani în scriere de materiale despre sănătate, wellbeing şi fitness şi certificare în Medical Writing şi Inteligenţă Artificială. A absolvit Facultatea de Sociologie şi Asistență Socială, cu specializarea în Comunicare şi Opinie Publică. Se ghidează după principii de viaţă sănătoasă şi bunăstare fizică şi mentală. Colaborează cu Alphega Farmacie din anul 2019, este freelancer, pasionată de scris, călătorii, romane filozofice, utopii și fantasy.

Comunități