Echilibru pe masa de sarbatori

Echilibru pe masa de sarbatori

 În familie sau în izolare, cu prietenii sau călătorind, anul acesta nu vom putea anticipa modul în care ne vom petrece sӑrbӑtorile de iarnӑ. Știm doar că vin, iar cei mai mulți dintre noi le vom onora după cum ne-au schimbat aceste vremuri, cu o nouă conștiință față de mediu, de sănătate, de risipă sau față de producătorii locali. Și totuși, nerăbdarea de a ne relua viața şi de a respecta tradiţiile ar putea să ne îndemne la obișnuitele excese. Kilogramele în plus nu sunt atât de amenințătoare – în medie 0,5 kg în plus la fiecare sezon de iarnă, și nici acumularea acestei extra-greutăți de la un sezon la altul – deși peste 22% din români erau obezi în 2016, însӑ efectul asupra stării noastre de bine pe care îl au mesele de sărbători, din decembrie până spre mijlocul lunii ianuarie, poate fi unul devastator.

Masӑ îmbelşugatӑ – organism obosit

Diversitatea de feluri de mâncare, tradiționale și internaționale, gustările dese, fructele întregului glob, cocktailuri festive și vin la toate mesele forţeazӑ stomacul sӑ secrete din ce în ce mai mult acid clorhidric pentru digestie. Cu cât mâncăm mai mult, cu atât stomacul produce și mai mult acid, iar riscul de hiperaciditate crește, odatӑ cu el, apӑrând şi refluxul gastroesofagian. Alimentele sunt digerate cu greu și îndelung, apare balonarea, sângele este trimis prioritar către sistemul digestiv, iar oxigenul și nutrienții ajung cu greu la alte organe. De asemenea, nivelul de zahăr din sânge crește masiv și, după energia conferitӑ de o masӑ bogatӑ, urmează epuizarea. Dacӑ adăugăm și vinul băut din belșug seara, putem conta pe insomnie. A doua zi, durerile de cap, dificultatea în a ne concentra, lipsa clarității minții și oboseala vor determina, în cel mai bun caz, apelarea la suplimente alimentare şi medicamente care sӑ amelioreze starea generalӑ de rӑu.

Soluția?

Nutriționiștii ne recomandă „echilibrul pe masa de sărbători”: să urmărim mărimea porțiilor și a farfuriilor care cu cât sunt mai mici, cu atât porțiile par mai mari, să reacționăm la senzația de sațietate pe care ne-o trimite corpul, să controlăm gustările – un fruct, nuci sau legume cu hummus ar fi o bună alternativă pentru a echilibra aportul de proteine. Mesele de sărbători sunt deseori prea bogate în carbohidrați, așa că să nu uităm de fibrele care pot reduce cantitatea totală a caloriilor necesare. La final, nu trebuie să renunțăm la deserturi, ci să reducem diversitatea lor sau să mâncăm doar câte o porție cu înghițituri mici.

 

La cumpătarea gastronomică se adaugă continuarea exercițiului fizic zilnic: plimbări în pas rapid și activități în aer liber, ce vor conduce la un somn suficient și odihnitor.

 

Sărbători fericite!