Beneficiile consumului de banane

Beneficiile consumului de banane

Bananele se numara printre cele mai indragite fructe- le putem consuma crude, gatite sau le putem bea in smoothies sau in milchshak-uri. Nu este deloc de mirare, deoarece bananele sunt nu doar delicioase, ci si pline de nutrienti si foarte sanatoase.

Valoarea nutritiva a bananelor

Bananele sunt recunoscute pentru valoarea lor nutritiva. Aceasta difera in functie de gradul de coacere al fructului. Chiar daca sunt bogate in carbohidrati, indiferent de faza de coacere, alcatuirea lor difera: cu cat banana este mai coapta, cu atat contine mai putin amidon si mai mult zahar.

100 grame banane contine:

  • 22,8 grame carbohidrati
  • 2,6 grame fibre vegetale
  • 1,1 grame proteine
  • 0,3 grame grasime

Cate calorii contin bananele?

In randul fructelor, bananele se numara printre bombele calorice. 100 grame de banane contin in medie 88 - 95 kilocalorii (kcal). Greutatea unei banane variaza intre 100 si 130, astfel ca prin consumul unei banane va puteati astepta la un aport caloric de 88- 124 kilocalorii.

Cei care sunt la dieta ar trebui sa se fereasca de bananele deshidratate (chipsuri de banane). Acestea sunt deshidratate, iar continutul de zahar este mai concentrat. 100 grame de banane uscate contin 290 kilocalorii.

Chiar daca sunt bogate in calorii, bananele nu sunt mai putin sanatoase decat alte fructe.

Minerale si vitamine

Printre altele, bananele contin potasiu si magneziu, esentiale pentru functionarea muschilor si a nervilor, dar si pentru castigarea de energie si pentru echilibrul electrolitic din organism. Bananele sunt ideale pentru gustarile dintre mesele principale.

Asigurarea mineralelor este deosebit de importanta pentru sportivi, deoarece consumul lor creste in timpul antrenamentelor energice si prin transpiratie. In plus, carenta de potasiu poate atrage dupa sine tulburarile de ritm cardiac.

Pe langa aceastea, bananele contin si fosfor, calciu, fier si zinc. Cand vine vorba de vitamine, bananele sunt mai putin generoase comparativ cu alte fructe. Cu toate acestea, 100 grame de banane contin 12% din necesarul zilnic de vitamina C. Pe langa aceasta, bananele contin si vitamina A, vitamina K si diferite vitamine din grupa B , in special B6.

Bananele impotriva problemelor digestive

Bananele sunt usor de digerat, fapt pentru care sunt ideale in alimentatia bebelusilor dar si in cazul problemelor de digestie. Cantitatea mare de pectina este benefica impotriva scaunelor apoase, ajuta la legarea apei in colon, la reducerea disconfortului, asigurand in acelasi timp si magneziul necesar organismului.

Pe cat de paradoxal ar suna, bananele sunt ideale nu doar impotriva diareii ci si a constipatiei. Pectina stimuleaza digestia, fapt care ajuta la depasirea constipatiei. Este esential sa consumati banane coapte, deoarece bananele verzi sunt bogate in amidon greu de digerat.

Bananele coapte sunt cel mai usor de digerat

Continutul de amidon din banane scade odata cu gradul de coacere al fructului. In timp ce in cazul unei banane necoapte, verzi amidonul si zaharul sunt in relatie de 20:1, in cazul unei banane coapte acest raport este inversat. Prin coacere, amidonul se transforma in zahar. Zaharul asigura mai repede energie organismului, in timp ce amidonul trebuie mai intai divizat pentru a putea fi valorificat de organism.

Asadar, cel mai usor de digerat sunt bananele galbene, atunci cand apar primele puncte negre pe coaja. Atunci cand coaja devine deja maronie, nivelul de vitamine este deja in scadere.

Consumul de banane necoapte nu este recomandat si din urmatorul motiv: continutul mare de celuloza care nu este bine tolerat de intestin si care poate provoca dureri abdominale.


Alegerea si depozitarea bananelor

Bananele incep sa se coaca dupa ce sunt recoltate. De regula, bananele sunt culese in tara de cultura atunci cand sunt inca verzi, necoapte, fiind transportate in conditii de racoare (la 13,2 Grade Celsius) in tara unde urmeaza sa fie consumate. Urmeaza apoi o perioada de coacere in spatii special amenajate in acest sens. Acest proces nu le afecteaza calitatea, dimpotriva. Daca bananele s-ar coace in bananier, ar plesni pe tulpina si ar dezvolta un gust neplacut, fainos.

Bananele nu ar trebuie depozitate in frigider. La temperaturi mai mici de 12 grade Celsius, bananele isi pierd din aroma. Temperatura ideala pentru depozitarea bananelor este intre 12-14 grade Celsius.