Rolul vitaminelor in infectiile virale

Rolul vitaminelor in infectiile virale

Rezistența organismului la infecțiile virale este determinată de un sistem imunitar puternic. Acesta se bazează pe un cumul de factori, precum alimentația echilibrată, cu aport crescut de fructe şi legume, ce furnizează organismului vitamine esențiale, activitate fizică, odihnă suficientă, echilibru emoțional şi mental.  

Vitaminele erou

Vitamina A joacă un rol vital în sistemul imunitar, optimizând activitatea globulelor albe. De asemenea, este esențială pentru menținerea și vindecarea structurilor epiteliale, ale tractului urinar și epiteliului pulmonar, reducând riscul de infecție. Vitamina A este liposolubilă, putând deveni toxică dacă este luată în doze mari, pentru perioade lungi de timp. Aşadar, creşteți aportul doar în perioadele critice, atunci când organismul are mai multă nevoie. Se găseşte în spanac, morcovi, broccoli, cartof dulce, ardei, ouă, brânză, caise, fistic.

Vitaminele B, în specialvitaminele B6, B9 și B12acționează ca antioxidanți, sporind astfel eficiența răspunsului imunitar. Vitamina B9, acidul folic, este responsabil pentru funcționarea normală a creierului şi menținerea sănătății mentale şi emoționale. Organismul utilizează vitamina B6 pentru a absorbi vitamina B12 și a produce celule roșii, dar şi pentru a optimiza răspunsului imunitar, prin creșterea producției de anticorpi. Le regăsiți în carne roşie, peşte şi fructe de mare, lapte, ouă, cereale, fasole, avocado, spanac.

Vitamina C joacă un rol esențial în sistemul imunitar, crescând capacitatea sa de a lupta împotriva infecției. Vitamina C contribuie la producția de interferon (un compus natural antiviral al organismului), acționând ca un puternic antiviral și antibacterian. Totuşi, atunci când aveți o infecție, nivelul de vitamina C scade, aşa încât este necesară suplimentarea pe cale alimentară. Bogate în vitamina C sunt: kiwi, căpşunele, roșiile, varza, citricele, ardeii verde și roșu, spanacul, mazărea verde.

Vitamina D se sintetizează epitelial prin acțiunea directă a soarelui asupra organismului uman. Întrucât pot apărea carențe în timpul sezonului rece, se recomandă administrarea de suplimente cu Vitamina D. Aceasta este responsabilă pentru sănătatea sistemului osos, dar şi pentru reglarea răspunsului imun împotriva virusurilor, având efecte asupra citokinelor proinflamatorii, molecule ce intervin în apărarea organismului împotriva agenților infecțioși.Se găseşte în lactate, ouă, peşte gras, carne roşie, portocale, migdale.

Vitamina E este imunoregulatoare și joacă un rol important în îmbunătățirea răspunsului imunitar, prin inactivarea și inhibarea radicalilor liberi ca urmare a activității sale antioxidante. Se află în semințe de floarea-soarelui, germeni de grâu, alune, roșii, spanac, broccoli, șofran.