Diastazisul abdominal- cum revii la abdomenul plat?

Diastazisul abdominal- cum revii la abdomenul plat?

Ce este Diastazisul abdominal?

Diastazisul abdominal este denumirea separării parțiale sau complete a muşchilor drepți abdominali ce se formează oriunde între stern şi zona abdomenului inferior. Cel mai des apare în timpul sarcinii, aproximativ 60% dintre gravide suferind de diastazis de drepți abdominali, însă pot fi afectați bărbații sau chiar copiii.

Astfel, după sarcină sau după pierdere mare in greutate, abdomenul ramâne bombat (etalat), indiferent dacă s-a pierdut grasimea abdominală acumulată.

Ce se întâmplă şi care sunt factorii de risc

În timpul sarcinii, în interiorul abdomenului se petrece o serie de modificări ale poziției organelor interne, pentru a face loc viitorului bebeluş. Mărirea uterului şi a abdomenului determină muşchii şi țesuturile dintre aceştia să se extindă, iar uneori se produc mici leziuni care nu le mai permit revenirea naturală la poziția inițială. Ridicarea greutăților foarte mari sau exercițiile de abdomen efectuate incorect pot constitui riscuri de apariție a diastazisului şi în cazul bărbaților sau copiilor.

Cum detectați diastazisul

Simptome precum durere lombară, postură incorectă, constipație, balonări, incontinență urinară, abdomen lăsat sau tumefacții ale abdomenului în timpul sarcinii sau după, ori ridicarea de greutăți pot constitui semne ale afecțiunii. Diagnosticul se pune prin palpare în poziția întins, cu genunchii ridicați şi flexați; ridicați capul, sprijiniți-l cu o mână şi apăsați uşor cu cealaltă mână pe linia mediană, în sus şi în jos față de buric. Dacă spațiul format vă permite să introduceți degetele, înseamnă că puteți suspecta diastazisul de drepți abdominali.

Cum se previne sau se tratează

Activitatea fizică şi sportul practicate încă din copilărie, alături de o alimentație sănătoasă şi grija față de postura corpului, sunt esențiale pentru menținerea şi dezvoltarea corectă a musculaturii. Muşchii abdominali pot fi exersați constant, cu exerciții adecvate, inclusiv în perioada de sarcină, iar centurile pentru suportul abdomenului pot deveni utile în caz de durere lombară sau chiar abdominală. Atunci când descoperiți această afecțiune postpartum, un kinetoterapeut vă poate ajuta să efectuați exercițiile corecte şi sigure pentru tonifierea musculaturii spatelui şi a abdomenului. Muşchii vor putea reveni în poziția inițială după o perioadă de 6 luni, până la un an de la începerea exercițiilor. Dacă diastazisul se asociază cu ruptura fasciei (hernie de linie albă) sau cu hernie ombilicală, tratamentul este chirurgical.

De evitat

  • Ridicarea de greutăți care pot afecta sau redeschide spațiul intramuscular;
  • Exercițiile prea intense pentru abdomen în timpul sarcinii şi postpartum;
  • Orice tip de abdomene, planking, pilates după naştere.