Cum ne pregatim pentru Covid-19 acasa?

Cum ne pregatim pentru Covid-19 acasa?

Diana Amza, Psihoterapeut

            Persoanele care primesc rezultate pozitive la testarea pentru virusul SARS-Cov 2 pot simți anxietate, panică, vinovăție sau lipsă de speranță, chiar și atunci când nu prezintă simptome sau acestea sunt foarte ușoare. Stresul este accentuat de mesajele negative din media, suportul social redus sau lipsa de informații despre procedurile de tratare la domiciliu. Cu toate acestea, diagnosticarea cu Covid-19 nu este și nu trebuie să fie un prilej pentru stigmatizare, excludere sau auto-excludere de la viață.

            Iată mai jos câteva lucruri pe care le puteți face împreună cu familia pentru a gestiona mai bine stresul legat de noul coronavirus, mai ales atunci când sunteți îndrumați spre tratarea la domiciliu:

1. Adresați-vă medicului sau personalului medical pentru a obține informații corecte.
2. Anticiparea și planificarea scad anxietatea. Faceți din timp un plan împreună cu familia, punctând aspectele esenţiale. Iată câteva astfel de recomandări practice:

  • Mențineți legătura cu medicul de familie, pentru a monitoriza starea de sănătate.
  • Identificați persoanele vulnerabile din familie (persoane în vârstă, persoane care suferă de boli cronice, persoane cu dizabilități etc) cu care veți evita pe cât posibil contactul.
  • Persoana diagnosticată trebuie să aibă: o cameră proprie; veselă și tacâmuri separate; propriile cearșafuri, prosoape și haine, care vor fi spălate separat, la temperaturi de peste 60 de grade și/sau adăugând dezinfectanți pentru textile.
  • Mențineți regulile de prevenire generale - precum purtatul măștii, dezinfectarea mâinilor, igienizarea suprafețelor, aerisirea camerelor.
  • Atunci când există o singură baie, igienizați des. În cazul în care aveți la dispoziție două băi, alocați persoanei izolate baia mai apropiată de camera ei. Țineți periuțele de dinți separat.
  • Alimentați-vă corespunzător, hidratați-vă și urmați tratamentul prescris.

3. Selectați sursele de informare. Evitați expunerea la știri cu impact emoțional, zvonurile sau discuțiile axate doar pe starea de sănătate.
4. Căutați sprijin din partea familiei sau prietenilor, faceți mișcare, exerciții de relaxare, de meditație sau de respirație pentru auto-liniștire și păstrarea unei atitudini echilibrate.
5. Mențineți rutina zilnică chiar și atunci când vă vine mai greu. Structurați-vă timpul cu activități practice și plăcute.
6. Folosiți resursele telefonice și online de sprijin psihologic, pentru a gestiona de cum apar: anxietatea, îngrijorările, deprimarea și lipsa de speranță. Nu așteptați să ajungeți în impas!