https://www.alphega-farmacie.ro/campanii-de-preventie/vaccinare-hpv
Afectiuni Afectiuni

Cum poți să previi accidentul vascular cerebral

Anca Stănilă
de Anca Stănilă
Health Writer | 23 Mar. 2023
Cum poți să previi accidentul vascular cerebral

Accidentul vascular cerebral (AVC) reprezintă a doua cauză de mortalitate după boala cardiacă ischemică, la nivel global, și principala cauză de invaliditate. AVC, poate fi prevenit, indiferent de factorii de risc la care sunteţi expus: vârsta sau genetica. 

7 modalităţi de prevenţie a accidentului vascular cerebral

  1. Monitorizaţi tensiunea arterială (TA). Hipertensiunea arterială este principalul factor de risc în declanşarea AVC, la femei şi bărbaţi deopotrivă. Menţineţi TA la 120/80 mm Hg, sau maxim la 140/90 mm Hg prin: reducerea consumului de sare, alimentelor bogate în grăsimi saturate şi tutunului. Efectuaţi cel puţin 30 de minute de activitate fizicӑ moderatӑ şi consumaţi 4-5 porţii de fructe şi legume, zilnic.
  2. Țineți sub control bolile cardiovasculare, precum fibrilaţia atrială, a cărei principală complicaţie este AVC-ul. Fibrilaţia atrială constă în contracţia haotică a atriilor, ceea ce determină stagnarea sângelui în atrii şi formarea de cheaguri, ce pot ajunge la creier şi cauza AVC. Mergeţi la cardiolog pentru un control de specialitate, mai ales atunci când simţiţi că aveţi palpitaţii şi urmaţi tratamentul recomandat.
  3. Trataţi diabetul. Valorile mari ale glicemiei în sânge pot determina afectarea vaselor sangvine în timp şi formarea de cheaguri. Monitorizaţi glicemia şi, dacă aceasta este peste limita normală, respectaţi recomandările medicului în ceea ce priveşte dieta, activitatea fizică şi tratamentul adecvat. 
  4. Faceţi sport, pentru a controla HTA şi greutatea corporală. Oricare dintre următoarele variante este potrivită, atât timp cât exersaţi minim 30 de minute pe zi, la o intensitate moderată: mers pe jos alături de urcarea scărilor, dans, înot, aerobic, pedalat. 
  5. Aveţi grijă la greutate. Valoarea indicelui masei corporale (IMC) nu trebuie să depăşească 25, de exemplu: maximum 68 kg la 165 cm înălţime sau 81 kg la 1,80 m înălţime. Consumaţi între 1.500 şi 2.000 de calorii pe zi, în funcţie de nivelul de activitate fizică şi de IMC-ul dumneavoastră actual şi faceţi din sport un obicei zilnic.
  6. Renunţaţi la fumat! Tutunul şi fumul de ţigară contribuie la îngustarea vaselor sangvine şi la formarea cheagurilor de sânge. Discutaţi cu medicul despre soluţiile existente pentru renunţarea la fumat, apelaţi la aplicaţii mobile ce vă pot ajuta în acest proces şi fiţi perseverent, chiar dacă va fi necesar să reluaţi totul de la început, chiar şi de câteva ori. 
  7. Reduceţi consumul de alcool. Un consum excesiv de alcool contribuie la creşterea tensiunii arteriale, pe când unul redus poate avea un efect mai puţin nociv. Un pahar de vin roşu consumat de un adult, pe zi, poate fi o alternativă potrivită altor tipuri de alcool.
Anca Stănilă
Anca Stănilă
Health Writer

Anca este Health Writer, cu o experienţă de peste 4 ani în scriere de materiale despre sănătate, wellbeing şi fitness şi certificare în Medical Writing şi Inteligenţă Artificială. A absolvit Facultatea de Sociologie şi Asistență Socială, cu specializarea în Comunicare şi Opinie Publică. Se ghidează după principii de viaţă sănătoasă şi bunăstare fizică şi mentală. Colaborează cu Alphega Farmacie din anul 2019, este freelancer, pasionată de scris, călătorii, romane filozofice, utopii și fantasy.

Comunități