Dieta in refluxul gastroesofagian

Dieta in refluxul gastroesofagian

Mesele bogate pot determina senzaţia de reflux gastroesofagian, însӑ aproximativ 20% din populaţie suferӑ de boala de reflux gastroesofagian (BRGE), caracterizatӑ prin relaxarea sfincterului esofagului, ceea ce permite pӑtrunderea conţinului stomacal în esofag. Simptome precum regurgitaţie însoţitӑ de arsurӑ, gust neplӑcut în gurӑ, halenӑ şi chiar tuse uscatӑ pot afecta profund calitatea vieţii sau conduce la diferite complicaţii. Dieta joacӑ un rol esențial în controlul BRGE, fiind prima şi cea mai importantӑ etapӑ în tratamentul afecţiunii.

Alimente care previn refluxul gastroesofagian

Moderaţia este cheia în prevenţia refluxului gastroesofagian, însӑ existӑ şi o serie de alimente care previn simptomele, favorizând procesul normal de digestie. Acestea se pot consuma crude, opӑrite, fierte, fripte sau la cuptor şi sunt:

  1. Alimente bogate în fibre: cereale integrale ca ovӑz, secarӑ, orez din care se pot prepara micul dejun, pâine, garnituri, dar şi fructe non-citrice ca merele şi perele, rӑdӑcinoase precum morcovi, cartofi dulci, sfeclӑ roşie, legume verzi precum broccoli, fasole pӑstӑi, spanac, varzӑ kale.
  2. Alimente alkaline, cu un Ph mai mare, care împiedicӑ acidifierea excesivӑ a sucului gastric: banane şi pepene, nuci, conopidӑ.
  3. Alimente bogate în apӑ: castraveţi, salatӑ verde, supe clare, ceai de plante, pepene.   
  4. Carne slabӑ preparatӑ prin fierbere, frigere sau coacere: pui, curcan, peşte sau fructe de mare.
  5. Grӑsimi vegetale sӑnӑtoase din avocado, nuci, sâmburi şi seminţe crude, uleiuri presate la rece de: mӑsline, in, susan şi floarea soarelui.

Laptele degresat, ceaiul din ghimbir proaspӑt, apa cu oţet sau cu lӑmâie pot ameliora simptomele BRGE şi pot fi consumate între mese sau chiar în timpul meselor.

Alimente de evitat

Existӑ o serie de ingrediente şi alimente, precum şi moduri de preparare ce provoacӑ refluxul gastroesofagian. Dacӑ acestea nu pot fi eliminate complet din dietӑ, este bine sӑ fie utilizate şi consumate cât mai rar şi în cantitate micӑ. Acestea sunt:

1. Alimente bogate în grӑsimi, care favorizeazӑ relaxarea sfincterului esofagian, permiţând acidului din stomac sӑ pӑtrundӑ în esofag: cartofi şi alte legume prӑjite, lactate grase, carne grasӑ de porc, vitӑ sau oaie, grӑsime purӑ, deserturi cu creme şi sosuri.

2. Citrice şi roşii, ambele fiind alimente cu Ph acid, care pot înrӑutӑţi simptomele BRGE: portocale, grapefruit, lӑmâi, ananas, roşii şi sosuri pe bazӑ de roşii.

3. Ciocolata, cafeaua, alcoolul, bӑuturile carbonatate, dar şi ceapa, usturoiul, menta sau condimentele iuţi favorizeazӑ și chiar accentureazӑ manifestӑrile de tip reflux.