Cum eliminam zaharul din alimentatie?

Cum eliminam zaharul din alimentatie?

 Se spune că nu ne putem dori ceea ce nu cunoaştem. Acelaşi lucru se întâmplă şi cu gustul dulce, iar când îl descoperim, devine extrem de greu să renunțăm la alimentele cu zahăr. Acest lucru este, însă, extrem de important, pentru a ne menține sănătatea şi starea de bine.

Dependența de zahăr

Creierul uman deține o serie de părți responsabile pentru plăcere şi memoria de scurtă durată, care transmit semnale ce determină acțiuni ce oferă recompense rapide, iar consumul de dulciuri va ajuta creierul să elimine dopamină, hormoni ai plăcerii. Pe de altă parte, alimentele bogate în carbohidrați (pâinea albă, pastele, cartofii şi dulciurile) se descompun rapid la nivelul tractului digestiv, oferind energie de scurtă durată, ceea ce va duce la consum repetat şi mult mai des decât în cazul alimentelor bogate în proteine şi fibre. Lipsa de energie cauzată de insomnii, anemie, înfometare sau chiar setea pot fi identificate, în mod greşit, ca nevoie de dulce.

De ce să ne ferim de zahăr  

Zahărul este una dintre cele mai nocive substanțe ingerate, și se găseşte într-o multitudine de forme, de la zahăr, zahăr brun, invertit şi sirop de plante, până la glucoză, dextroză şi fructoză, aspartam, zaharină sau acesulfam de potasiu. Aşadar, îl regăsim în extrem de multe tipuri de alimente. Rolul său este acela de a oferi energie, însă, consumat în mod exagerat, poate duce la afecțiuni grave, precum: diabet, obezitate, colesterol mărit, afecțiuni cardiace, inflamații, boala ficatului gras şi carii dentare. Reducerea consumului de zahăr şi înlocuirea lui cu variante mai sănătoase ne pot ajuta să reducem riscul acestor maladii.

Cum eliminăm zahărul din alimentație

Iată câteva sfaturi pentru a reduce consumul de zahăr, până la eliminarea lui totală din alimentație.

  • Citiți cu atenție ingredientele de pe etichtele produselor şi cumpărați-le pe cele cu procente cât mai mici de carbohidrați şi zahăr;
  • La micul dejun: renunțați la cerealele cu zahăr, fructe uscate sau ciocolată, gemuri şi ceai îndulcit cu zahăr; înlocuiți cu cereale integrale, miere sau magiun fără zahăr; 
  • Luați gustări sănătoase: alune de pădure, nuci, migdale, semințe crude, fructe crude în loc de dulciuri, iar dacă vă place ciocolata, optați pentru cea amăruie;
  • Pentru mai multă energie pe parcursul zilei, beți ceai verde, alb sau apă, încercați să dormiți mai mult şi mai bine noaptea, iar dacă beți cafea, căutați una de bună calitate, pe care să o consumați neîndulcită;
  • Reduceți la jumătate cantitatea de zahăr din dulciurile preparate acasă, sau îndulciți-le cu stafide, curmale sau suc natural de fructe, concentrat prin fierbere;
  • Nu consumați băuturi dulci, carbogazoase;
  • Nu țineți zahăr în casă.