Cele mai bune surse de Omega 3: ulei de peste, in si canepa

Cele mai bune surse de Omega 3: ulei de peste, in si canepa

Beneficiile acizilor graşi esenţiali Omega 3 pentru sistemul cardiovascular, dar şi pentru sӑnӑtatea creierului şi scӑderea riscului depresiv rezidӑ în proprietӑţle sale puternic antiinflamatorii. Întrucât corpul uman nu îi poate produce singur, ei trebuie obţinuţi din alimentaţie, iar sursele de acizi graşi Omega 3 sunt atât animale, cât şi vegetale. Care este, însӑ, cea mai bunӑ sursӑ de Omega 3?

Beneficiile uleiului de peşte

Uleiul de peşte, în special cel provenit din peşte gras, sardinӑ, macrou, hering şi somon, conţine atât DHA (acid docosahexanoic), cât şi EPA (acid eicosapentanoic), cele douӑ tipuri de Omega 3 cu beneficii directe asupra sӑnӑtӑţii sistemului cardiovascular, în special prin scӑderea trigliceridelor. În privinţa sӑnӑtӑţii mentale, uleiul de peşte are efecte pozitive în depresie, schizofrenie şi în dezvoltarea cognitivӑ a copiilor.

Se recomandӑ consumul de minimum 500 de grame de peşte pe sӑptӑmânӑ, însӑ, întrucât aceastӑ cantitate este rareori respectatӑ, sunt necesare suplimentele de ulei de peşte. În acelaşi timp, concentraţia de DHA şi EPA variazӑ în funcţie de peşte sau în funcţie de tipul de supliment alimentar.

Dintre riscurile ce pot veni odatӑ cu consumul ridicat de peşte ori de ulei de peşte se numӑrӑ nivelul crescut de mercur şi alte metale grele, precum şi cantitatea de microplastice din carnea de peşte. Ideal este consumul de peşte de dimensiuni reduse, din surse sigure.

Beneficiile uleiului de in

Uleiul de in este extras prin presare la rece din seminţele de in şi conţine, acid gras Omega 3 de tip ALA (acid alfa linoleic), fiind benefic şi în tratamentul simptomelor gastrointestinale, precum diaree şi constipaţie, alӑturi de beneficiile generale ale Omega 3. Acesta poate fi utilizat de cӑtre persoanele alergice la peşte şi fructe de mare, însӑ cantitatea necesarӑ este mai mare decât cea în cazul uleiului de peşte.

Dezavantajul uleiului de in, faţӑ de cel de peşte constӑ în absenţa DHA şi EPA, ce trebuie obţinute prin conversia enzimaticӑ a acidului alfa linoleic la nivelul organismului, iar acest lucru se desfӑşoarӑ cu dificultate şi doar într-o micӑ mӑsurӑ.

Beneficiile uleiului de cânepӑ

Uleiul de cânepӑ provine din seminţele plantei de cânepӑ, fiind diferit de uleiul CBD, extras din pӑrţile aeriene ale plantei. Uleiul din seminţe de cânepӑ conţine o cantitate considerabilӑ de ALA şi un raport Omega 6:Omega 3 între 2:1 şi 3:1, considerat cel mai bun raport pentru o dietӑ sӑnӑtoasӑ. Uleiul de cânepӑ conţine şi alte substanţe cu puternic efect antiinflamator şi antioxidant, ce contribuie la sӑnӑtatea cardiovascularӑ, fiind considerat una dintre cele mai bune şi sigure surse de Omega 3.