Beneficiile alimentatiei sezoniere

Beneficiile alimentatiei sezoniere

Primӑvara avem tendinţa naturalӑ de a ne hrӑni cu produse proaspete, cel mai frecvent cumpӑrate din piaţӑ sau culese din propria grӑdinӑ. Organismul se detoxificӑ şi solicitӑ toate aceste legume cu frunze verzi: spanac, urzici, untişor, leurdӑ şi multe altele. Totuşi, în orice anotimp ne-am afla, alimentaţia sezonierӑ este extrem de importantӑ, aducând multiple beneficii atât pentru sӑnӑtate, cât şi pentru mediul înconjurӑtor.

Bogӑţie de fitonutrienţi şi gust

Produsele sezoniere conţin o cantitate mai mare de vitamine, minerale şi fitonutrienţi decât cele consumate în alte anotimpuri decât cel natural de creşetere şi recoltare. Legumele cu frunze verzi sunt mai bogate în vitamina C, folaţi şi betacaroteni atunci când sunt cultivate primӑvara şi consumate la scurt timp de la recoltare, iar nutrienţii se pierd cu cât sunt pӑstrate mai mult timp în depozite sau chiar în frigider. Gustul este cu atât mai intens cu cât fructele şi legumele sunt consumate în sezon.

Mai puţine substanţe nocive

Atunci când fructele şi legumele sunt cultivate în afara sezonului lor natural, marii fermieri utilizeazӑ proceduri şi substanţe de creştere care sӑ accelereze şi sӑ securizeze procesul de coacere. De asemenea, sunt utilizate o serie pelicule comestibile care le asigurӑ prospeţimea pe termen lung. Alimentele de sezon, pe care le gӑsim în piaţӑ la mici agricultori, neregulate şi neuniforme, care cel mai adesea se terminӑ odatӑ cu trecerea într-un alt anotimp, nu trec prin procesele tehnologice amintite mai sus, fiind mai curate şi mai proaspete.  

Susţin nevoile nutriţionale ale organismului

Fiecare anotimp vine cu o serie de provocӑri pentru organism. Toamna şi iarna sunt necesare vitaminele A, C, D şi E, iar citricele şi rӑdӑcinoasele sunt bogate în astfel de substanţe. Primӑvara are loc procesul natural de detoxifiere şi ce poate fi mai potrivit decât plantele cu frunze verzi, pe care le gӑsim din belşug în piaţӑ? Vara îşi fac loc fructele, pentru a ne hidrata şi a ne oferi protecţia antioxidantӑ şi antiiflamatoare a vitaminelor, mineralelor şi fitonutrienţilor.

Contribuie la reglarea microbiomului

Flora intestinalӑ este parte din sistemul imunitar, iar microbiomul reacţioneazӑ şi se adapteazӑ la hrana pe care o primeşte. Cerealele, fructele şi legumele proaspete sunt bogate în nutrienţi antioxidanţi, antiiflamatori şi prebiotice, toate acestea contribuind la sӑnӑtatea microbiomului intestinal. 

Mai bine pentru mediu

Produsele sezoniere provin cel mai frecvent din surse locale şi au nevoie de transport şi procesare chimicӑ minimale. Astfel, beneficiul este dublu: oamenii şi mediul sunt deopotrivӑ fericiţi.