Rolul fibrelor vegetale in digestie

Rolul fibrelor vegetale in digestie

Principala funcţie a colonului (intestinul gros) este aceea de extragere a apei şi sărurilor rămase în resturile alimentare după traversarea celei mai mari părţi a tractului digestiv. Aici au loc descompunerea acestor resturi, cu ajutorul florei intestinale, şi mişcările peristaltice de eliminare a bolului alimentar.

Flora intestinală contribuie, de asemenea, la funcţionarea normală a sistemului imunitar, împiedicând absorbţia în sânge a agenţilor patogeni şi contribuind la scăderea inflamaţiei. O dietă bazată pe cereale integrale, fructe şi legume, migdale şi alţi sâmburi, cu aport mare de fibre vegetale, susţine sănătatea microbiomului intestinal.

Fibrele vegetale sunt de două tipuri:

- Solubile (ex. pectina) – se dizolvă în apă, dând o consistenţă gelatinoasă lichidelor. Se găsesc în orz (17%), ovăz (11%), leguminoase (7-10%), mere şi gutui (2%), citrice, morcovi (3%).

- Insolubile (ex. celuloza) – nu se dizolvă în apă, favorizând deplasarea rapidă a bolului alimentar. Se află în: migdale (13,3%), crucifere - broccoli, conopidă (2-4%), leguminoase, varză (2%), cartofi, napi (2%), morcovi.


Beneficiile consumului de fibre vegetale

Fibrele adaugă volum bolului alimentar şi îl fac uşor de eliminat, crescând numărul de mișcări intestinale şi reducând timpul petrecut de alimente în colon. Astfel, este facilitatӑ şi detoxifierea colonului. Fibrele vegetale ajută şi în tratamentul diareei, conferind mai multă densitate scaunului.

Fibrele au un rol important în menţinerea sănătăţii colonului şi a funcţiilor sale, datorită faptului că acestea nu sunt digerabile. Ele ajung şi acţionează direct la nivelul intestinului gros, unde hrănesc microbiomul intestinal, având astfel efect antiinflamator local. Fibrele previn apariţia hemoroizilor şi a diverticulitei, fiind recomandate şi în dietele adjuvante în tratamentul acestor afecţiuni. Anumite fibre sunt fermentate la nivelul colonului, proces ce contribuie la scăderea riscului de cancer colorectal.

În plus, fibrele ajută la scăderea colesterolului, a hipertensiunii arteriale, a riscului de dezvoltare a diabetului de tip 2 şi în menţinerea unei mase corporale optime, datorită conţinului extrem de mic de calorii.


Recomandări

Consumul recomandat per adult este de 30 gr fibre pe zi. Consumul excesiv de fibre poate provoca dezechilibre ale nivelului de minerale şi nutrienţi şi reacţii secundare precum: diaree sau constipaţie, balonare şi crampe abdominale, iritabilitate, slăbiciune, deshidratare. Persoanele care suferă de afecţiuni ale colonului ar trebui să evite curele de detoxifiere cu fibre, în lipsa unei recomandări medicale.