Farmacistul Alphega, farmacistul familiei tale! Nr. 15



Farmacistul Alphega, farmacistul familiei tale! Nr. 15

1. Ce reprezintă profesia de farmacist pentru dumneavoastră şi ce v-a inspirat să optaţi pentru ea?

Pentru mine, profesia de farmacist reprezintă în fiecare zi o provocare dar este și o pasiune. Nu e un lucru ușor să vii permanent în contact cu oameni care au nevoie de un sfat bun, un zâmbet optimist. Pacientul vine la farmacie și îți cere sfatul pentru a-și rezolva rapid o problemă de sănătate și trebuie să fii foarte bine pregătit pentru a-i oferi soluția corectă. Toate acestea nu le poți face cu succes, zi de zi, decât dacă o faci cu pasiune.

Pasiunea pentru chimie și sfatul mamei m-au făcut să aleg facultatea de farmacie. În copilărie, voiam să devin profesoară de chimie, însă acum consider că și farmacistul trebuie să fie un bun pedagog. De modalitatea în care comunicăm cu pacientul și procentul în care acceptă și receptează recomandările medicale cu privire la tratament și durata lui poate depinde succesul terapeutic.

2. Cum a ȋnceput povestea dumneavoastră? Vorbiţi-ne puţin despre istoricul farmaciei dumneavoastră.

În 1992, în cartierul nostru s-a deschis, printre primele farmacii din oraș, HUMANITAS FARM. Eram în anul 3 de facultate și am mers să vorbesc cu farmacistul-șef pentru practica de vară. În anul 1994, când am terminat facultatea de farmacie din cadrul Universității de Medicină și Farmacie ,,Carol Davila”, București, m-am angajat aici și am lucrat 8 ani, până ce am deschis singură o farmacie în rural. La puțin timp, Humanitas Farm a fost de vânzare și așa am reușit să mă întorc de unde plecasem. Țin să menționez că d-na farmacist care a deținut această farmacie este un om deosebit, m-a îndrumat și format la debutul profesiei, fapt pentru care îi mulțumesc. Între timp, am reușit să creștem și societatea are acum o farmacie în urban, 3 farmacii în rural și o oficină locală de distribuție.

3. Dacă ar fi să vorbiţi despre provocările pe care le aveţi ca farmacist, care sunt ele?

Așa cum spuneam, profesia însăși este o continuă provocare. Cele ale momentului, țin de capacitatea de a urmări ceea ce se întâmplă în domeniul medicamentului, de a decela informațiile relevante, de a se adapta continuu la schimbări. Piața farma este într-o dinamică continuă, de aceea ca farmacist-șef și administrator trebuie să-ți îmbogățești mereu cunoștințele medicale, economice, de marketing și merchandising, dar să ai grijă și de echipa pe care o conduci.

4. Ce sfaturi aveţi pentru tinerii farmacişti sau studenţi care au de gând să coordoneze, la un moment dat, o farmacie?

Sfatul meu ar fi să nu sară peste etape, să nu se grăbească să ajungă șefi. Să aprofundeze cunoștințele teoretice, să le poată pune în practică. O echipă se poate coordona ușor dacă ești un exemplu demn de urmat.

5. Care consideraţi că este rolul unui farmacist ȋntr-o comunitate? Cum contribuiţi dvs. şi echipa dvs. la viaţa comunităţii?

Medicul este acela care stabilește diagnosticul și planul de tratament, iar farmacistul, în conformitate cu pregătirea sa universitară, este competent să colaboreze cu medicul pentru stabilirea și urmărirea terapiei pacientului. Așa cum spuneam, complianța la tratament este foarte importantă pentru succesul terapeutic, încrederea pe care o dai pacientului că va fi bine. Farmacistul are un rol activ în promovarea sănătății, de aceea pentru echipa noastră de farmaciști și asistenți de farmacie este foarte importantă legătura pe care o stabilim cu pacienții noștri.

6. Care este, din punctul dumneavoastră de vedere, „reţeta de succes” a unei farmacii?

Rețeta de succes are de obicei multe ingrediente și, uneori, unul secret. În cazul nostru e simplu, are componentele cunoscute: o echipă veche, bine sudată, dornică de a se perfecționa mereu; continuitate - ne știm pacienții de 25 de ani, le-am căpătat încrederea și încercăm prin tot ceea ce facem să le fim de ajutor; un zâmbet și o vorbă bună pentru fiecare dintre cei care ne trec pragul. Este atât de important să știi să asculți!

7. Care sunt motivele pentru care pacienţii revin ȋn farmacia dvs.? Puteţi să ne daţi câteva exemple?

Și eu m-am întrebat acum câțiva ani care sunt motivele pentru care revin pacienții în farmacia noastră și am făcut un sondaj. Așa am aflat că principalul motiv pentru care reveneau pacienții era reprezentat de sfaturile pe care le primeau și apoi prețuri mici, promoții, proximitate și altele. Acest lucru ne-a bucurat și ne-a încurajat să continuăm să ne perfecționăm cunoștințele, să fim mai buni. E foarte motivant când un pacient revine doar să-ți mulțumească pentru un tratament și o vorbă bună, sau când te oprește pe stradă să-ți spună acest lucru.

8. Farmacistul Alphega reprezintă farmacistul de familie. Puteţi să ne descrieţi conceptul de „farmacist de familie”?

ALPHEGA unește farmaciile independente într-o comunitate internațională cu standarde de performanță, dar cu păstrarea totală a independenței din punct de vedere financiar și profesional. Pentru noi, conceptul de farmacie de familie, promovat de Alphega, s-a pliat foarte bine, cunoscându-ne pacienții de atât de mult timp. Totodată, serviciile oferite gratuit acestora precum măsurarea vârstei arteriale și a capacității pulmonare, reprezintă un plus care ne-a ajutat să demonstrăm preocuparea pentru nevoile lor. Așa cum într-o familie încerci să-l ajuți pe cel drag, și noi ne străduim să le dovedim celor care ne trec pragul farmaciei empatie și înțelegere.

9. De ce ar trebui să se orienteze pacientul către o farmacie de familie, spre deosebire de o farmacie de lanţ? Cum aţi caracteriza activitatea dumneavoastră ȋntr-o astfel de farmacie?

Așa cum am mai spus, Alphega respectă independența profesională a farmacistului. Apartenența la această comunitate nu ne obligă decât la ridicarea continuă a nivelului de cunoștințe, din care pacientul are doar de câștigat. La noi în farmacie, pacientul nu este un număr căruia trebuie să-i vindem ceva anume. El beneficiază de sfaturi personalizate în funcție de istoric, de afecțiuni. În farmacia de lanț, poate, uneori, să găsească un preț mai bun, dar subliniez doar uneori. La noi în farmacie, cunoaștem copii, părinții, bunicii și, uneori, străbunicii.

10. Ce s-a schimbat ȋn farmacia dvs. odată cu aderarea la programul Alphega?

În primul rând, am schimbat imaginea exterioară a farmaciei, oferindu-i un aer modern și atrăgător. La interior, am rearanjat medicamentele conform planogramelor după afecțiuni și sezonalitate, am urmat cursuri de pregătire profesională. Unele lucruri au rămas neschimbate: echipa și dragostea cu care ne întâmpinăm pacienții.

11. Care a fost reacţia pacienţilor când au intrat ȋn noua farmacie, după rebranding?

Pacienții au observat schimbarea, ne-au încurajat în ceea ce facem cu rugămintea să rămânem aceeași.

12. O farmacie Alphega este o farmacie aproape de pacienţi? Cum veţi fi mai aproape de pacienţii dvs. de acum ȋnainte?

Da, Alphega este o farmacie aproape de pacienți. Am dori să ne implicăm mai activ în implementarea serviciilor de care beneficiază gratuit pacienții noștri și fiecare dintre cei care ne trec pragul, pacienți sau aparținători, precum și cu sfaturi despre o viață sănătoasă. Avem de gând să ne mărim portofoliul de produse cu cosmetice bio, dar și cu cele specifice mamei și copilului, pentru ca fiecare să găsească ceea ce are nevoie.

13. Aveți un mesaj pentru pacienţii dvs.?

Vă mulțumim și vă așteptăm mereu cu un sfat și o vorbă bună!