Exercitii de relaxare inaintea somnului

Exercitii de relaxare inaintea somnului

Aproape ca nu exista persoana care sa nu fi fost afectata de tulburari ale somnului la un moment dat. Odata cu inaintarea in varsta, se intetesc si probleme la adormire si mentinere a somnului, astfel ca se apeleaza mult prea repede la somnifere si calmante. Exercitiile de relaxare pot fi de un real ajutor. "Somnul este la fel de important pentru om, precum trasul cheitei pentru ceas." Cata dreptate a avut Arthur Schopenhauer cu aceasta expresie, care poate fi confirmata de 30% dintre persoanele din Europa care sufera de tulburari ale somnului. Ce este insa un somn sanatos? Un adult petrece in medie 7-8 ore pe zi dormind. Seniorii, chiar mai putin, in jur de 5 - 6 ore. In timpul somnului, trecem prin mai multe faze, cu grade diferite de profunzime: somnul adanc, somnul usor si cel cu vise. Trecerea se petrece intre somnul adanc, cel usor si somnul cu vise. In decursul unui somn obisnuit, profunzimea somnului creste puternic imediat dupa momentul adormirii, scade apoi si ajunge spre dimineata la o constanta medie a profunzimii somnului.

Simptome si cauze

 

Fiecare a trecut prin asa ceva: grijile si gandurile nu ne dau pace, suntem in permanenta iritati si nervosi, am vrea sa adormim si nu reusim. Si tot foitul nelinistit nu ajuta nici el. Exista diferite tulburari de somn, cuprinse sub denumirea generala de „insomnie”. Majoritatea poate fi clasificata in tulburari de somn la adormire, atunci cand nu reusim sa adormim dupa o jumatate de ora. Cealalta cauza principala o reprezinta incapacitatea de mentinere a somnului, atunci cand dupa ce ne trezim in toiul noptii, trece peste o jumatate de ora inainte de a reusi sa adormim la loc. Vorbim despre o tulburare de somn reala atunci cand problemele se mentin pentru o perioada mai lunga de trei saptamani, iar cea de-a doua zi este marcata de o stare de oboseala si epuizare. In aceasta situatie se recomanda consultare unui medic si stabilirea cauzelor. Insomniile severe sunt rezolvate pe termen scurt cu medicamente, insa se recomanda o atentie deosebita in ceea ce priveste suplimentele chimice, deoarece acestea creeaza dependenta. Cauzele tulburarilor de somn sunt foarte diferite: grijile legate de familie, cele profesionale, problemele sunt cele care nu ne lasa sa adormim, chiar si depresiile. Anumite boli cum ar fi infectiile cronice ale ficatului si durerile fizice impiedica si ele somnul lin si sanatos.

Exercitii simple de relaxare inainte somnului

In cazul in care suferiti numai de tulburari de somn la adormire sau de mentinere a somnului, aceste exercitii simple v-ar putea ajuta: asezati-va pe spate, eventual fara perna. Asezati-va cat mai comod, fara a va simti restransi de o plapuma grea de exemplu. Asezati o mana pe piept si cealalta pe abdomen, chiar sub buric. Inspirati si expirati incet, incercand sa va eliberati de ganduri. Concentrati-va asupra respiratiei, constientizand-o. Gandurile se raresc, respiratia devine mai profunda si mai linistita.

Odata ce va simtiti relaxati, exercitiul poate fi incheiat.

Cei care sunt foarte tensionati pot incerca acest exercitiu de yoga:

Asezati-va pe spate si cuprindeti partea din spate a capului intre palme. Miscati apoi incet mainile de-a lungul gatului. Cu capul asezat pe sol, bratele pe langa corp si palmele orientate in sus. Picioarele intinse si usor deschise cu varfurile orientate in exterior. Inchideti ochii si incercati sa relaxati pe rand fiecare parte a corpului. Cel mai indicat este sa incepeti cu picioarele. Mentineti o respiratie regulata. Permiteti gandurilor sa va cuprinda si sa treaca, pana cand dispar. Constientizati ritmul respiratiei. Toate tensiunile se descarca in sol. Imaginati-va o scara cu 10 trepte pe care le coborati pe rand. Ramaneti nemiscat pe fiecare treapta timp de cate secunde, imaginandu-va cum va relaxati din ce in ce mai mult cu fiecare etapa. Odata ajunsi la treapta cu numarul 10, gradul de relaxare este semnificativ. Mentineti aceasta pozitie inainte de a va intinde. Cu putin noroc insa, veti adormi inainte de a va intinde!