Starile de neliniste

Starile de neliniste

Tensiunea interioara, sentimentul de suprasolicitare si frica de a nu putea sa facem dreptate tuturor ne rapesc bucuriile de zi cu zi. Insa in perioadele agitate, ducem lipsa deseori de timpul necesar relaxarii si acumularii de forta pentru a depasi problemele cotidiene. Desi cauzele nervozitatii si nelinistii difera, urmarile sunt aproape intotdeauna la fel. Corpului si spiritului le lipseste odihna. Linistea interioara este importanta tocmai atunci cand avem de confruntat noi provocari, fie in familie, la serviciu sau in cercul de prieteni.

Nervozitatea si tulburarile de somn sunt deseori asociate. Tensiunea acumulata peste zi ne impiedica uneori si seara de la gasirea unei stari de liniste si a unui somn odihnitor. Lipsa de somn ne va chinui insa in ziua urmatoare. Se instaleaza un cerc vicios din care cu greu putem iesi. Deseori sunt de ajutor metodele simple pentru gasirea unei stari de liniste si a echilibrului interior. Natura ne ofera diverse remedii constand in plante medicinale, care ne ajuta sa trecem mai usor peste zi si sa ne relaxam seara.

Cauze

Fiecare dintre noi am trecut prin faze in care nervozitatea sau tendintele anxioase ne-au ingreunat abordarea solicitarilor de peste zi. Cauzele dezechilibrului interior pot consta fie in factori externi sau personali. Printre cauzele conditionate de mediu se numara:

  • Stresul continuu in familie sau la locul de munca 
  • Agitatie zilnica provocata de presiunea termenilor si a volumului excesiv de munca 
  • Solicitari exagerate din partea semenilor nostri
  • Suprastimulare  
  • Situatii stresante de viata 

Factorii personali, interni includ:

  • Asteptarile mari pe care le avem fata de noi insine 
  • Sensibilitatea exagerata la critica celorlalti 
  • Dezamagirile 
  • Imposibilitatea de a ne delecta
  • Predispozitie de agitare pentru detalii minore 

Femeile sufera mai des de starile de neliniste decat barbatii, deoarece simt o presiune atat la serviciu cat si din partea familie. Nelinistea si nervozitatea sunt provocate si de schimbarile hormonale resimtite in timpul menopauzei. Asteptarile pot fi la fel de mari si pentru barbati, fapt ce afecteaza linistea interioara si echilibrul.

Urmari 

De regula, fiecare faza de tensiunea este urmata de o faza de linistire. In corp au loc reactii care permit calmarea. Printre acestea se numara o respiratie ritmata si o frecventa mai scazuta a batailor inimii. Atunci cand aceasta stare de calmare nu poate fi atinsa timp indelungat, incep sa apara urmarile asupra corpului. Capacitatea de combatere a bolilor scade, si devenim mult mai predispusi la infectii. Urmarile pe termen lung sunt bolile severe si deficiente fizice asupra corpului.

Stresul continuu afecteaza si starea psihica. Similar corpului, si psihicul nostru are nevoie de timp pentru a se recupera. In caz contrar, in cel mai rau caz se pot dezvolta stari depresive care necesita tratament din partea unui medic. Temerile care se mentin pentru o perioada mai lunga de timp nu ar trebui sa constituie un subiect pentru auto-diagnosticare, ci ar trebuie adresate unui medic cu experienta. Acesta va putea stabili daca temerile au dezvoltat deja caracterul unei boli si pot alege un tratament adecvat, care sa tina seama in egala masura de corp si de suflet.

Sfaturi pentru gasirea linistii 

Pentru a trata cu succes starile de neliniste, este necesar sa va confruntati in mod sincer cu propria situatie de viata. Intocmiti o lista a situatiilor in care nelinistea este maxima. Incercati sa va ganditi apoi cum puteti evita astfel de situatii.

  • In cazul unui volum de munca exagerat puteti cere ajutorul semenilor dvs., fie ca este vorba de locul de munca sau de mediul privat.
  • Nu incercati sa creati personal stari de stres. Luati-va timp si asezati-va gandurile in ordine.
  • Atunci cand nu reusiti sa duceti la bun sfarsit o sarcina, nu evitati sa cereti ajutorul celor din jur. Dati din sarcinile dvs. si altora.
  • Incercati sa excludeti termenii inutili din programul zilnic.
  • Faceti un plan de lucru in fiecare zi. Ganditi-va de cat timp aveti nevoie pentru a realiza o sarcina. Planificati in mod constient pauzele pentru detasare.
  • Invatati sa va ganditi si la dvs. Fiecare persoana are nevoie de pauza de relaxare si nu trebuie sa fie disponibila oricand pentru oricine.
  • Luati o distanta spatiala de mediu atunci cand nu reusiti sa va delectati in familie sau la locul de munca. O plimbare in parc, pe langa apa sau in padure va va ajuta sa va puneti ordine in ganduri.
  • Invatati sa incheiati ziua in mod constient. Cu circa 2 ore inainte de a merge la culcare, incheiati programul zilnic. Luati-va timp pentru relaxare. Sunt eficiente ritualele de seara.
  • Daca aveti probleme de relaxare, puteti urma un curs pentru invatarea tehnicilor de detasare (in cadrul scolii populare si a unor case de sanatate).

Cei care nu reusesc sa se linisteasca ca urmarea a nervozitatii, a starii de neliniste si a tensiunii continue, poate apela la remedii farmaceutice. Tulburarile psihice grave si bolile organice necesita insa consultul unui medic. In cazul in care suferiti de mai multa vreme de stari de neliniste, va recomandam sa solicitati un consult din partea medicului de familie.