Cum funcționează ceasul nostru biologic?

Cum funcționează ceasul nostru biologic?

Interesul oamenilor de știință pentru ceasul biologic s-a intensificat în urmă cu aproximativ 40 de ani. Scopul acestora este de a stabili cauzele care se ascund în spatele regularității cu care experimentăm zilnic creșterile și scăderile de energie care, în cazurile extreme, pot varia între excese totale de energie și epuizare completă. Fenomenul ceasului biologic este studiat de medicina tradițională chineză de sute de ani. Chinezii împart 12 organe în organe diurne și organe nocturne și aloca fiecărui organ un interval de 2 ore de funcționare la capacități maxime de-a lungul zilei. Astfel, potrivit acestei explicații, disconfortul regulat resimțit de-a lungul zilei ar fi cauzate de problemele organului activ la momentul respectiv.

 

Ziua are 24 de ore – la fel și ceasul nostru interior?

Cu ajutorul experimentelor, s-a reușit demonstrarea prezumției potrivit căreia ceasul nostru interior se orientează în funcție de lumina naturală. Dacă am închide o persoană într-un spațiu ferit complet de lumina naturală, timp de patru săptămâni, aceasta n-ar mai putea face diferența între zi și noapte, iar ritmul vital s-ar ordona în funcție de ceasul interior. Cele mai multe persoane ajung să trăiască în astfel de condiții într-un ciclu de 25 de ore, altele în cicluri de 30 de ore. O dată expuse din nou la lumina naturală, ritmul lor începe să se apropie de cel de 24 de ore.

 

Cum gestionează organismul energia de-a lungul zilei?

Este cunoscut faptul că de-a lungul zilei, oscilațiile în concentrația diferitelor substanțe din sânge, produse de propriul organism variază. Astfel, spre exemplu concentrația hormonului produs de glanda adrenală, adrenalina și cortizonul, începe să crească deja în jurul orei 5. Procesele metabolice, digestia, producerea de energie sunt toate la turație maximă dimineața. Activitatea inimii crește, iar organismul se pregătește pentru faza activa a zilei.

Potrivit experienței, capacitatea de concentrare, memoria și capacitatea de exprimare verbală înregistrează valori înalte între orele 10 și 12. În jurul prânzului, performanța intelectuala și cea fizică încep să scadă. Siesta atât de răspândită în țările sudice este reacția naturală a organismului care simte că are nevoie de o pauză în jurul prânzului. Cu toate acestea, somnul de prânz nu trebuie să fie mai lung de 20 de minute, dacă doriți să vă mențineți elanul și energia până seara. O masă de prânz sățioasă poate accentua starea de oboseală.

În jurul orei 14, nivelul endorfinelor din organism începe să crească, fapt care influențează pozitiv starea de bine. Mai târziu, în jurul orei 16, performanța intelectuală și cea fizică începe din nou să crească. Potrivit oamenilor de știință, aceasta este ora când se înregistrează cele mai bune rezultate în antrenamente și învățare. Seara, organismul intră în faza de repaus și odihnă. Tensiunea arterială și temperatura organismului scad. În timpul nopții, organele se regenerează pentru a face față unei noi zile.

 

Stilul de viată ne influențează ceasul interior?

Valorile acumulate din experiență cu privire la oscilațiile de performanță înregistrate de-a lungul unei zile depind major de stilul de viață al fiecăruia dintre noi. Persoanele care se culcă foarte târziu și se trezesc în jurul prânzului nu vor înregistra primul salt de energie la ora 10. Organismul este foarte adaptabil și își poate modifica ritmul. Are nevoie doar de ceva timp. Cei care ați călătorit deja într-o regiune aflată într-un alt fus orar ați resimțit modul în care organismul se adaptează la noul ritm vital în doar câteva zile.

Regula de bază atunci când schimbam fusul orar este că organismul se adaptează zilnic cu o oră la noul fus orar. Organismul persoanelor care lucrează în schimburi sau al celor care zboară foarte des cu avionul trebuie să se adapteze constant la un nou ritm vital.

Fazele de odihnă și regenerare sunt uneori prea scurte față de perioada benefică pentru organism, astfel că se instalează în cele din urmă o stare de oboseală permanentă și se observă o scădere a performanței. Astfel, persoanele cu program strict de odihnă vor întâmpina mai puține probleme de acest fel.