Deprinderea vorbirii prin ora de povesti

Deprinderea vorbirii prin ora de povesti

Povestile pline de aventuri din cartile pentru copii sunt benefice nu doar pentru stimularea fanteziei celor mici, ci si a vorbirii. Unele povesti reusesc sa ne ramana in memorie toata viata, deseori se intampla ca acestea sa fie cele care ne-au fost citite in timpul copilariei. Ne amintim inca ce tare ne batea inima cand Hänsel si Gretel au cazut in mainile vrajitoarei rele. Sau senzatia pe care o aveam cand parintii nostri se asezau pe marginea patului pentru a ne citi o poveste de noapte buna.

Odata cu citirea, se deprind si modele de formare a frazelor

Un aspect pe care copiii nici nu il remarca, insa de pe urma caruia vor beneficia intreaga viata: cititul impreuna este motiv de bucurie pentru folosirea limbii, stimuland capacitatea de vorbire a celor mici. Copiii carora li se povesteste si li se citeste in mod constant, vor depinde mai usor cititul si scrisul in scoala, se vor putea concentra cu mai multa usurinta si vor fi mai creativi.

Spre deosebire de televizor, cartile stimuleaza imaginatia copiilor, in formarea propriilor imagini interioare despre aspectul diverselor personaje si spatii de basm. Prin joc, in timpul citirii, copii deprind modele sintactice si expresii lingvistice, dezvoltand propriul simt al limbii. Vocabularul se imbogateste fara eforturi constiente – fapt care le va folosi intreaga viata.

Cititul in familie

Un studiu german a aratat ca majoritatea celor care le citesc copiilor sunt mamele si foarte rar tatii. „Daca tatii nu le citesc celor mici, in special baietilor, acestia nu vor deveni modele pentru proprii copii. Baietii par sa aiba un acces mai dificil la citit, in comparatie cu fetele. Cititul li se pare o activitate mai putin atractiva, feminina, asadar deloc indicata baietilor“, Recentul studiu  Pisa a furnizat urmatoarele cifre ingrijoratoare: aproximativ 18,5 procente dintre scolarii de 15 ani au un nivel de citire de scoala primara sau chiar mai redus. Asadar, nu este niciodata prea devreme ca parintii sa deschida cartile impreuna cu copiii, recomanda pedagogii.

Deprinderea vorbirii de catre cei mici 

Chiar daca cei mici nu vorbesc inca, vocabularul lor se largeste pasiv, prin ascultare. Nici macar nu este nevoie sa cititi intregul text. Este suficient pentru inceput sa urmariti impreuna imaginile colorate si sa povestiti ceva legat de acele imagini sau sa le cereti celor mici sa va indice diferite obiecte reprezentate in carte. Este o modalitate de a invata cuvinte si de a le memora. Dupa primul an de viata, copilul va reusi sa faca legatura dintre cainele desenat in carte si cel pe care il observa pe strada.

Atunci cand le cititi celor mici, asigurati-va ca le oferiti si pauze in care pot sa va adreseze intrebari. Mai exista si azi printese? Ce este un detectiv privat? De ce este Polul Nord acoperit in zapada? Vorbiti cu ei despre subiectele citite, pentru ca vorbirea este stimulata in special de discutarea subiectelor lecturii.

Citirea corecta alaturi de cei mici

Inainte de a deschide o carte alaturi de cei mici, incercati sa creati o atmosfera placuta. Un cititor stresat nu va lectura cu placere. Luati-va timpul necesar. Va veti relaxa si dvs. si cei mici, iar cititul impreuna va deveni o activitate placuta.

Permiteti-i celui mic sa aleaga cartea din care doreste sa ii cititi. Chiar daca va alege intotdeauna aceeasi carte, pe cei mici nu pare sa ii deranjeze repetitia. Intrati in rolul lupului si al Scufitei Rosii. Cu siguranta cei mici se vor distra.