Tai Chi (Taijiquan) – Boxul supremei perfecţiuni

Tai Chi (Taijiquan) – Boxul supremei perfecţiuni

Artele martiale chinezesti, cunoscute sub numele de Wushu sau Kung-Fu, s-au dezvoltat de-a lungul timpului in intreaga lume. Wushu este considerat ca fiind una din cele mai mari mosteniri ale culturii traditionale chineze, datand de peste 5000 de ani.

Wushu este benefic pentru sanatate, putand fi practicat la orice varsta. Pe langa dezvoltarea fizica armonioasa, asa numitul Taijiquan, sau mai cunoscut “Tai Chi”, este unul dintre numeroasele stiluri traditionale de Wushu, care are ca scop principal imbunatatirea sanatatii.

In anul 1988, Organizatia Mondiala a Sanatatii a declarat Taijiquanul ca fiind cea mai buna miscare pentru sanatate. Diferite forme de Taijiquan sunt practicate zilnic in intreaga lume, in special in China, in parcuri, in sali sau chiar acasa. Taijiquanul consta in tehnici de lupta imbinate cu tehnici energetice, executate intr-un ritm lent, care au scopul de a reechilibra energia (Qi) in corpul uman. Nascandu-se din Haosul Primordial, Taijiquan-ul sta la baza Yin-ului si a Yang-ului. Acest lucru se regaseste la toate nivelurile: miscarea corpului, respiratia, deplasarea energiei, planul mental. Unul din principalele scopuri ale Taijiquan-ului este acela de a realiza armonia dintre corp si minte, spirit, deci dintre exterior si interior.

In urma unor studii stiintifice, s-a dovedit faptul ca in timpul practicarii miscarilor de Taijiquan se regleaza secretiile interne si circulatia sanguina, activitatea sistemului respirator, activitatea sistemului digestiv, activitatea mentala si a sistemului nervos. Exersarea, pe termen lung, duce si la imbunatatirea sistemului osos.

In exersarea miscarilor de Taijiquan trebuie sa se tina cont de anumite principii:

  • intregul corp trebuie sa fie atat de relaxat in timpul executarii miscarilor, incat sa poti simti o pana asezata pe tine, iar o musca sa nu poata pleca de pe tine;
  • corpul este drept si nu aplecat inainte sau lasat pe spate;
  • greutatea se muta alternativ de pe un picior pe celalalt, mai ales pentru a evita aparitia miscarilor greoaie;
  • genunchii trebuie sa fie in permanenta usor indoiti, chiar si in pozitiile in care se sta drept;
  • abdomenul este cufundat;
  • umerii si coatele sunt coborate;
  • respiratia este de preferat abdominala si profunda, inspirandu-se pe retragere si expirandu-se pe inaintare;
  • trebuie sa existe circularitate la toate nivelurile corpului. 

Secventa de 8 forme din Taijiquan

Aceste 8 forme reprezinta poate cea mai usoara, scurta, dar in acelasi timp eficienta inlantuire de forme din Taijiquan si, de asemenea, pot fi considerate o baza solida pentru practicarea ulterioara a Taijiquan-ului, la un nivel avansat. Durata executarii acestei secvente se ridica undeva la 2 minute, ea putand fi exersata acasa, in parc sau la sala de sport.

In exersarea miscarilor de Taijiquan trebuie sa se tina cont de anumite principii:

  • intregul corp trebuie sa fie atat de relaxat in timpul executarii miscarilor, incat sa poti simti o pana asezata pe tine, iar o musca sa nu poata pleca de pe tine;
  • corpul este drept si nu aplecat inainte sau lasat pe spate;
  • greutatea se muta alternativ de pe un picior pe celalalt, mai ales pentru a evita aparitia miscarilor greoaie;
  • genunchii trebuie sa fie in permanenta usor indoiti, chiar si in pozitiile in care se sta drept;
  • abdomenul este cufundat;
  • umerii si coatele sunt coborate;
  • respiratia este de preferat abdominala si profunda, inspirandu-se pe retragere si expirandu-se pe inaintare;
  • trebuie sa existe circularitate la toate nivelurile corpului.

Forma de inceput (Qishi)

  • Talpile sunt lipite, corpul este drept; bratele atarna pe langa corp, iar varfurile degetelor ating usor partea laterala a coapselor. Privirea este indreptata in fata.
  • Piciorul stang paseste usor spre stanga: se ridica intai calcaiul, apoi degetul mic spre degetul mare; se aseaza la o latime de umeri pornind de la degetul mare spre degetul mic si in final calcaiul.
  • Ambele brate se ridica lent catre in fata si in sus, pana ce palmele, orietate spre sol, ajung la nivelul umerilor; 
  • Se coboara trunchiul indoind genunchii, acesta ramanand drept; simultan ambele palme imping lent in jos, pana cand ajung in fata abdomenului; coatele coboara odata cu genunchii, pe langa corp. 

Forma a doua: Mangaie coama calului salbatic pe ambele parti (Zuo You Ye Ma Fen Zong)  

  • Trunchiul trebuie sa ramana drept, pieptul trebuie sa ramana relaxat;
  • Bratele trebuie sa fie circulare (sa aiba forma unor jumatati de cerc).  
  • Asezarea corpului in pozitia gongbu si miscarea de separare a bratelor trebuie sa fie sincronizate. 
  • Atunci cand se paseste in gongbu, se asaza pe sol mai intai calcaiul si de abia dupa aceea se va aseza treptat toata talpa; piciorul din spate este extins in mod natural, talpa piciorului din spate formand un unghi de 45 de grade fata de talpa piciorului din fata.
    

Forma a treia: Cocorul alb isi desface aripile (Bai He Liang Chi)

  • Atunci cand se executa aceasta miscare trebuie sa evitati sa scoateti pieptul catre in fata; atat bratul care se duce in sus cat si cel care coboara trebuie sa aiba forma unei jumatati de cerc (fiecare brat seamana cu o jumatate de cerc); 
  • Genunchiul drept trebuie sa fie usor indoit; 
  • Miscarile de mutare a centrului de greutate pe piciorul din spate, ridicarea palmei stangi si impingerea executata de palma dreapta in jos trebuie sa fie sincronizate.

Forma a patra: Perie genunchiul si paseste inainte pe ambele parti (Zuo You Lou Xi Ao Bu)  

  • Atunci cand se realizeaza impingerea catre in fata, nu este permisa aplecarea trunchiului;
  • Articulatia bazinului si coapsele trebuie sa fie relaxate;Impingerea palmei, relaxarea bazinului si intrare in pozitia gong bu trebuie sa fie sincronizate.

Forma a cincea: Biciul (Dan Bian)

  • Trunchiul se mentine drept si abdomenul relaxat;
  • In momentul final al miscarii, cotul stang este un pic coborat, cotul drept si genunchiul drept corespund, iar ambii umeri sunt cufundati;
  • Viteza de executie este lenta;
  • Rotirea si impingerea cu palma drepta trebuie facuta simultan cu rotirea trunchiului, acea sta nefiind permisa la sfarsitul miscarii.

Forma a sasea: Mana norilor (Yun Shou)

  • Bazinul si coapsele sunt relaxate, nefiind permise oscilatiile pe verticala;
  • Rasucirile bratelor urmeaza rotirile bazinului, iar viteza de executie este uniforma;
  • La mutarea centrului de greutate, corpul trebuie sa fie stabil;
  • La momentul pasirii, se va aseza mai intai varful piciorului pe sol si apoi se va aseza si restul talpii, varful degetelor fiind indreptate catre in fata;
  • Privirea urmareste mereu deplasarea palmei ce trece prin dreptul fetei.

Forma a saptea: Tragand pasarea de coada pe partea drepta (You Lan Que Wei)

  • In momentul executarii gestului de aparare, ambele brate sunt mentinute intr-o atitudine circulara; separarea bratelor, relaxarea bazinului si obtinerea posturii arcasului trebuie sa fie sincronizate;
  • In pozitia arcasului (gong bu) picioarele nu se afla pe aceeasi linie, talpile fiind la o distanta de aproximativ 10 cm;
  • La executarea rularii, trunchiul nu trebuie sa fie aplecat inainte;
  • La executarea presarii catre inainte, trunchiul este drept, aceasta miscare fiind sincronizata cu relaxarea bazinului si intrarea in gong bu.

Forma de incheiere (Shou Shi)

  • Se indoaie genunchiul stang si se retrage corpul catre inapoi, mutandu-se centrul de greutate pe piciorul stang, se ridica varful piciorului drept si se duce catre interior, se roteste trunchiul spre stanga; urmarind rotirea trunchiului, palma stanga executa un gest uniform spre stanga, astfel incat cele doua brate ajung sa fie unul in prelungirea celuilalt, iar centrele palmelor sunt orientate catre in fata; in acelasi timp varful piciorului stang urmeaza miscarea de rasucire a trunchiului si se duce spre exterior, ajungand in zuo gong bu.
  • Centrul de greutate se muta pe piciorul drept, piciorul stang se retrage langa cel drept, distanta dintre cele doua talpi fiind egala cu o latime de umeri; ambele brate sunt in fata, la nivelul umerilor, usor indoite; de asemenea, picioarele sunt usor indoite, privirea fiind orientata in fata.
  • Picioarele se extind simultan cu palmele care coboara, fiind aduse in partile laterale ale coapselor; apoi, piciorul stang se aduce langa cel drept, ajungandu-se in pozitia drepti.
  • Intregul corp trebuie sa fie relaxat.