Sfaturi sportive pentru diabetici

Sfaturi sportive pentru diabetici

Miscarea si sport in ciuda diabetului – este posibil? Numeroase intrebari trebuie discutate cu medicul curant, in functie de evolutia bolii si de capacitatea fiecarui pacient. Un lucru este cert: miscarea creste eficienta si starea de bine.

Ce efect are sportul asupra diabeticilor?

  • Sportul stimuleaza circulatia si ajuta la scaderea in greutate.
  • Sportul are un efect pozitiv in cazul hipertensiunii si a valorilor colesterolului.
  • Sport reprezinta o buna protectie impotriva arteriosclerozei. In general, sportul reduce riscul afectiunilor vasculare.
  • Si un aspect foarte important: se imbunatateste sensibilitatea la insulina.

Persoanele care sunt active sunt mai putin predispuse la boli cardiace si circulatorii si reusesc sa faca fata mai usor situatiilor stresante. Sportul este benefic nu doar pentru organism, ci si pentru psihic, pentru increderea in sine si pentru o stare de bine. Un alt avantaj il reprezinta contactele sociale care pot rezulta de pe urma activitatilor comune intreprinse in diferite asociatii de sport dedicate diabeticilor. Cele mai indicate sporturi pentru diabetici sunt alergarea, schiatul, mersul pe bicicleta, dansul si inotul.

Ce se intampla atunci cand diabeticii se supun efortului fizic?

Exista riscul unei hipoglicemii atunci cand diabeticii insulino-dependenti depun efort fizic. Din acest motiv, terapia trebuie adaptata tipului de activitate fizica.

Atentie: Activitatile fizice precum curatenia, gradinaritul, deszapezirea, plimbarile mai lungi, urcatul treptelor pot cauza o scaderea a glicemiei. Diabeticii care sunt tratati dietetic resp. care nu urmeaza un tratament medicamentos pentru cresterea productiei de insulina, pot practica sport, fara a fi necesara schimbarea terapiei.

Sfaturi generale 

  • Persoanele care doresc sa practice sport dupa o pauza mai lunga, ar trebuie sa consulte mai intai un medic. Acest sfat se adreseaza in speciale diabeticilor care sufera de afectiunile secundare datorate diabetului.
  • Diabeticii care au probleme cu picioarele si care doresc sa practice sporturi precum drumetiile, alergari, schi trebuie sa isi controleze regulat picioarele si talpile. Accidentarile mici sau punctele de presiune pot conduce la aparitia ulceratiilor in cazul neuropatiilor.

Sfaturi pentru diabeticii insulino-dependenti 

  • Discutati cu medicul Dvs. despre tipul de sport recomandat pentru Dvs. Tipul, durata si intensitatea activitatii fizice, influenteaza semnificativ nivelul glicemiei. Pentru a evita o hipoglicemie, doza de insulina resp. consumul de carbohidrati trebuie adaptate la activitatea sportiva.
  • Controalele regulate ale glicemiei, inainte, in timpul si dupa activitatea sportiva sunt esentiale, deoarece este dificil de evaluat cu cat va scadea glicemia in conditii de efort fizic. Aceasta regula se aplica in special tipurilor neobisnuite de sport, sau a celor abia deprinse. Dispozitivul de citire a glicemiei trebuie sa va insoteasca intotdeauna. In plus, pentru evitare efectelor hipoglicemiei, pastrati intotdeauna o portie de carbohidrati cu efect imediat.
  • La primele semne ale unei hipoglicemii: intrerupeti imediat activitatea sportiva, consumati carbohidrati si luati o pauza mai lunga. In final: stabili cauzele. Cu cat un sport este mai antrenant, cu atat scaderea glicemiei va fi mai semnificativa. Printre cele mai frecvente indicii ale hipoglicemei: transpiratia, tremurul, starea de apatie, senzatia de foame, care pot fi interpretate ca stari normale in timpul activitatii fizice. In cazul valorilor de peste 250 mg/dl, testati corpii cetonici. Daca testul este pozitiv – intrerupeti activitatile sportive.
  • Dupa incheierea unei activitati, si in special inainte de culcare, controlati regulat valoarea insulinei. Motivul: cu cat activitatea fizica a fost mai intensa si de mai lunga durata, cu atat mai mult timp are nevoie musculatura pentru a reface rezervele de energie. Intervalul de timp poate dura de la cateva ore la cateva zile. Pentru aceasta, organismul consuma glicemie in cantitate mai mare.
  • Dupa o repriza de sport, pofta de bere rece este cu atat mai mare. Se recomanda evitarea ei, deoarece efectul de scadere a glicemiei pe care il are sportul dar si alcoolul se pot potenta, iar pericolul unei hipoglicemii creste.