Conditie fizica prin practicarea voleiul de plaja

Conditie fizica prin practicarea voleiul de plaja

Pentru persoanele care doresc sa combine miscarea pe plaja si fitness-ul, voleiul de plaja este alegerea ideala. Un clasic printre sporturile de plaja, aceasta isi are originile in California iar incepand din 1996 a fost introdus ca disciplina olimpica. In nici o alta ramura sportiva nu se combina mai bine tehnica, statura atletica, fitness-ul si distractia ca in cazul voleiul de plaja.

Acesta a depasit demult granitele litoralului. In ultimii ani, in aproape toate orasele mari ale lumii au fost deschise spatii potrivite pentru a putea practica voleiul de plaja. Barurile cu nisip, strandurile si celelalte facilitati sportive ofera de cele mai multe ori spatii destinate persoanelor care doresc sa joace volei de plaja.Voleiul de plaja poate fi practicat chiar in spatii inchise, existand chiar campionate speciale.

Regulile voleiul de plaja

 

Spre deosebire de voleiul clasic, in cazul celui de plaja echipele sunt formate din numai doi jucatori. Regulile coincid aproape perfect cu cele ale voleiul de sala. Pentru ca jocul sa fie rapid si atractiv, in cadrul unei echipe, servirea este posibila numai de sus (lovitura la inaltime). Toate celelalte mingi trebuie lovite de jos sau jucate in atac. Dupa sapte puncte, jumatatile terenului de joc  se schimba.

Terenul de joc este mai mic, cu dimensiuni de 16 x 8 metri, fileul usor mai jos cu 2,43 metri (pentru barbati) respectiv 2,24 metri (pentru femei) iar miscarea in nisipul fin este mai dificila. Insa acestea sunt aspecte ale voleiului de plaja care ii atrag pe toti care doresc sa faca miscare in aer liber, la soare, pe plaja.

Jocul de volei pe plaja va mentine in forma

 

Persoanele care practica acest sport au nevoie de o buna conditie fizica pentru salturile rapide in nisip, pentru loviturile de atac, forta si rezistenta. Incepatorii vor observa ca voleiul de plaja pare mai usor decat este de fapt. Pregatirea pentru acest sport presupune cresterea fortei prin antrenarea musculaturii femurale, a trunchiului, a bratelor si a umerilor. Si exercitiile de sprint si rezistenta in nisip sunt importante pentru acest sport pentru a creste performanta.

Caloriile care se ard intr-o ora de practicare a voleiului de plaja sunt de aproximativ 500 in cazul femeilor si de 600 in randul barbatilor. Acest sport antreneaza muschi multiplii, deoarece miscarile trebuie sa fie relativ complexe si rapide. Desi voleiul de plaja se numara printre sporturile fara contact intre echipele adverse, sportul nu este ferit de riscuri. Accidentarile pot fi evitate prin exercitii adecvate de incalzire, antrenamente si deprinderea tehnicilor corecte de joc. Cu toate acestea, unele riscuri se mentin.

Accidentarile care pot aparea in jocul de volei pe plaja

 

Ca si in cazul jocului de volei clasic, degetele sunt cele mai expuse accidentarilor ca urmare a blocajelor continue, a loviturilor si a vitezei foarte mari a mingii. Luxatiile, ruperile de ligamente si fracturile nu se produc la ordinea zilei insa sunt posibile. Intinderile si incalzirea potrivita a degetelor si a mainilor inainte de jocul de volei de plaja reduc riscurile de accidentare. Atunci cand un deget este usor lezat, ajuta bandajul medical prin infasurarea degetului sau a incheieturii. Posibilitatea continuarii jocului trebuie stabilita impreuna cu medicul.

Datorita suprafetei moi a nisipului, incheieturile genunchilor, a calcaielor si coloana vertebrala nu sunt atat de solicitate ca si in cazul jocului in sala. Cu toate acestea, pericolul rupturilor de ligamente si a afectiunilor de menisc se mentin. Incalzirea adecvata reprezinta cea mai buna forma de prevenire in cazul acestei discipline sportive.

Importanta antrenamentului de baza

 

In ciuda solicitarilor puternice la care sunt supuse incheieturile umerilor, accidentarile acute ale umerilor sunt relativ rare in cazul voleiului de plaja. Sunt mai frecvente durerile cronice, atunci cand musculatura trunchiului si a umerilor nu este suficient antrenata sau incalzita. De aceea, in cazul practicarii acestui sport, este importanta respectarea antrenamentului consecvent a acestor musculaturi. Deoarece mingile redirectionate de vant, si ochite necorespunzator pot fi foarte dureroase daca nu pot fi oprite la timp.

Pentru coloana vertebrala, in functie de conditia fizica a jucatorului si a solicitarilor, voleiul de plaja este mai degraba un sport neindicat. Deoarece sariturile nenumarate, rotatiile si indoirile inapoi la lovitura de atac, pot provoca accidentari acute si cronice, daca jucatorii nu se antreneaza in prealabil. In special discurile intervertebrale sunt expuse. Insa si in acest caz, incalzirea si antrenarea musculaturii spatelui pot preintampina musculatura spatelui.

Protectia antisolara in timpul jocului de volei pe plaja

 

Trebuie luate in considerare si problemele si durerile cauzate indirect de acest sport. Pentru o disciplina sportiva cum este voleiul de plaja care trebuie practicat in aer liber, in conditii de soare si temperaturi inalte, fiecare jucator trebuie sa se pregateasca in mod corespunzator, sa nu isi neglijeze pielea si sa se protejeze impotriva razelor ultraviolete.

Ca si in cazul celorlalte sporturi practicate in aer liber, si aici este valabila regula: aplicarea pe piele a unei creme cu un nivel al factorului de protectie solara cat mai ridicat, purtarea de imbracaminte deschisa la culoare, a ochelarilor de soare si protejarea capului, dar si pauzele petrecute la umbra. De asemenea, este important un consum suficient de lichide, preferabil bauturi neindulcite sau apa deoarece in timpul activitatii fizice la temperaturi inalte, cantitatile de lichide eliminate sunt mult mai mari decat in cazul celor practicate in interior.

In plus, pentru inceput nu este necesara o suprafata nisipoasa. Incepatorilor li se recomanda exersarea tehnicilor miscarilor de baza intr-un parc, deprinderea acestora si abia apoi mutarea pe nisip, deoarece printr-o tehnica de joc corecta, pericolul de accidentare scade si familiarizarea cu acest sport se realizeaza pas cu pas.