Regimul disociat: avantaje si dezavantaje

Regimul disociat: avantaje si dezavantaje

Unii sunt convinsi ca functioneaza, altii il considera inutil, iar adevarul este undeva la mijloc – regimul disociat constituie una din numeroasele metode de alimentatie rationala si sanatoasa. Aspectul referitor la sanatate, atat de discutat in urma cu 70 de ani privind evitarea aciditatii in exces din organism, prin separarea stricta a proteinelor si a carbohidratilor, a fost intre timp demontat.

Dieta disociata a lui Hay: evitarea aciditatii in exces

Paine cu cartofi? Cartofi cu branza? Potrivit dietei disociate, aceste combinatii nu sunt permise. Medicul american Howard Hay era de parere ca boala renala de care suferea fusese rezultatul unei aciditati in exces din organism ca urmarea a combinarii nepotrivite a alimentelor.

Alimentele cu continut de proteine, precum produsele lactate si carnea nu ar trebui combinate cu alimente bogate in carbohidrati cum ar fi cerealele. Potrivit teoriei acestuia, combinarea nepotrivita a alimentelor face imposibila descompunerea completa a hranei. De aici ar rezulta procese de fermentare, aciditate in exces si in final bolile cronice. Dr. Hay si-a modificat drastic regimul alimentar, separand alimentele care formeaza acizi de cele care formeaza baze, metoda in urma careia starea acestuia de sanatate s-a imbunatatit. A inceput sa isi trateze la fel si pacientii, partial cu un succes deosebit .

Dieta disociata este folosita si in prezent nu numai de persoanele care doresc sa slabeasca, dar si ca metoda de tratament a afectiunilor metabolice. La fel ca si alte diete disociate, si dieta Hay recomanda impartirea alimentelor consumate intr-o zi sub urmatoarea formula: doua treimi de alimente bazice si o treime de alimente acide.

Fructele si legumele sunt clasificate in clasa produselor bazice, cele cu continut de amidon si zahar precum cartoful si cele bogate in proteine precum mezelurile, carnea si pestele apartin clasei celor acide.

Teorie controversata din punct de vedere stiintific

Oamenii de stiinta au demonstrat ca digestia si asimilare tuturor nutrientilor se produce in mediul neutru-bazic al intestinului gros. Organismele sanatoase isi mentin gradul de aciditate la o valoare relativ constant, indiferent de alimentele pe care le consumam. Inclusiv acidul hidrocloric puternic precum acidul gastric care ajunge in intestin este neutralizat, fara ca organismul sa fie hiperacidifiat. Acidoza (hiperaciditatea) este posibila in cazul unor tulburari metabolice precum diabetul. Aceste probleme trebuie tratate prin dieta sub observatie medicala.

Din punct de vedere al digestiei, separarea carbohidratilor de proteine este inutila. In plus: o separare completa este aproape imposibila de-a lungul zilei. Aproape toate sortimentele de cereale, legume si fructe contin pe langa carbohidrati si proteine. Separarea carbohidratilor de proteine are si dezavantaje: pentru consumul de preparate fara carbohidrati, organismul foloseste o parte din proteine pentru obtinerea de energie, in loc sa o foloseasca pentru generarea de structuri in organism.

Avantajele dietei disociate

In ciuda criticilor, multe persoane care doresc sa adopte o dieta alimentara rationala, au sansa unui start sanatos prin dieta disociata, deoarece se impune consumul unei cantitati mari de fructe si legume si o reducere semnificativa a carnii si grasimilor. Astfel, scaderea in greutate devine mai simpla. In plus, zaharul, produsele din faina alba si produsele procesate sunt tabu pentru aceasta dieta. Persoanele care insa nu doresc sa renunte la alimentele de baza precum painea, cerealele, laptele, produsele lactate si oua, se pot hrani sanatos prin metoda Hay.

De retinut ca anumite combinatii de carbohidrati si proteine sunt foarte eficiente. Succesul dietei disociate se explica prin alimentatia preponderent vegetariana cu foarte multa hrana cruda si putine grasimi.