Painea crocanta – alternativa sanatoasa la painea traditionala?

Painea crocanta – alternativa sanatoasa la painea traditionala?

Painea crocanta (painicile) isi are originile in Suedia si se numara printre sortimentele de paine cu cel mai bogat continut de fibre vegetale de pe piata.

Painea crocanta este disponibila in diferite variante. Original, reteta consta doar din secara, insa in prezent sunt folosite diferite sortimente de cereale, de la alac la mei. Astfel, incepe sa devina tot mai populara si painea crocanta cu amarant.

Amestecurile de diferite condimente sunt cele care confera gustul individual. Iata cateva dintre cele mai apreciate si mai sanatoase ingrediente care se regasesc in compozitia painii crocante:

  • Susan
  • Seminte de in
  • Hrisca
  • Chia  

Painea crocanta poate fi procurata aproape din orice magazin alimentar, uneori si in sortimente fara gluten, iar cele mai multe variante sunt si vegane.

Calorii si valori nutritive

Valorile nutritive variaza in functie de sortimente, insa fibrele vegetale sunt aproape in toate la fel: aproximativ 17 grame de fibre vegetale in 100 grame de paine crocanta.

Media valorilor nutritive ale painii crocante

   / 100 g  /felie (13 g)
Calorii  366 kcal 48 kcal
Carbohidrati  82g 11 g
Fibre vegetale  17g 2,2 g 
Zahar 1,1g  0,1 g
Grasimi 1,3g  0,2 g 
Proteine 8g  1 g 
Sodiu 410 mg  53 mg 
Potasiu 319 mg  41 mg 
Calciu 31 mg  4 mg 
Magneziu 78 mg 10 mg
Fier 2,4 mg 0,3 mg

Putem slabi cu ajutorul painii crocante?

Painea crocanta ne poate ajuta sa slabim, insa trebuie consumata cu strictete in timpul dietelor. Chiar daca o felie de paine crocanta contine mai putine calorii decat painea clasica, este si mult mai usoara, astfel ca suntem tentati sa consumam mai multe felii decat am consuma din painea clasica. In plus, painea crocanta contine o cantitate foarte mare de carbohidrati si aproape deloc apa. Asadar, paine crocanta nu este recomandata in timpul dietelor Low Carb.

Cu toate acestea, exista si avantaje ale consumului painii crocante in timpul dietelor si anume senzatia prelungita de satietate pe care ne-o confera ca urmare a continutului mare de fibre vegetale.

Pana la urma, nu doar sortimentul de paine este important ci si garnitura langa care o servim.

Comparativ cu alte sortimente de paine, cea crocanta este bogata in fibre vegetale si minerale. Insa, la fel ca si in cazul chipsurilor si a celorlalte gustari, painea crocanta este bogata in acrilamida, substanta care se formeaza prin prepararea la temperaturi inalte a carbohidratilor. 

Potrivit Autoritatii Europene pentru siguranta alimentara (EFSA), acrilamida se confrunta cu suspiciuni privind riscul cancerigen al acesteia. Asadar, nu optati pentru painea crocanta pentru toate cele trei mese ale zilei. 

Efectul pozitiv asupra tractului gastro-intestinal

Painea crocanta este cu siguranta sanatoasa pentru tractul gastro-intestinal. Ca urmare a continutului mare de fibre vegetale care regleaza si stabilizeaza digestia, painea crocanta previne dezvoltarea afectiunilor gastrice si a constipatiilor. In plus, se recomanda consumul de paine crocanta si atunci cand suferiti de diaree.

Faina de secara macinata fine este tolerata chiar si de persoanele cu un aparat digestiv sensibil. Daca insa fibrele vegetale sunt consumate in cantitati prea mari, exista riscul aparitiei balonarilor neplacute

Pastrare si valabilitate

Unul din atuurile painii crocante este ca termenul lung de valabilitate. Daca este pastrata in spatii reci, intunecate si uscate, painea crocanta isi mentine valabilitatea timp de mai multe luni.