Masuri pentru o digestie sanatoasa

Masuri pentru o digestie sanatoasa

Digestia noastra are un impact enorm asupra starii noastre de bine. Astfel, intestinul joaca un rol foarte important, fiind activ zi si noapte pentru digerarea alimentelor pe care le consumam si pentru a oferi corpului substante nutritive importante si pentru a-l proteja impotriva agentilor patogeni. Intestinul realizeaza tot acest proces intr-un mod foarte subtil. Devenim constienti de importanta majora a intestinului pentru bunastarea noastra, doar atunci cand echilibrul acestuia este perturbat si apr problemele de digestie. Cauzele dezechilibrelor intestinale sunt variate, iar impactul este specific, pe masura cauzelor.

Fibrele vegetale- indispensabile pentru o digestie sanatoasa!

O dieta echilibrata cu multa fibre este cheia unei digestii controlate. Fibrele vegetale nu sunt digerabile, insa le revine o functie importanta in intestin datorita capacitatii lor de a ”lega” apa si de a-si mari volumul odata ajunse in stomac, stimuland astfel procesul de digestie. Fibrele se gasesc in legume si fructe.

Din pacate, in contextul unor diete moderne supuse adesea presiunii timpului, aceste alimente apar mult prea rar in alimentatia noastra. Atunci cand dieta noastra are un continut redus de fibre, digestia se ingreuneaza: continutul intestinului pierde in volum si in hidratare, rezultand astfel intr-o digestie neregulata. Pentru a asigura conditiile pentru o digestie obisnuita, dintr-o dieta echilibrata nu trebuie sa lipseasca fibrele vegetale!

Constipatii

Constipatia se numara printre cele mai neplacute probleme digestive. Continutul intestinal este intarit intr-o asemenea masura incat are un volum foarte mic si nu stimuleaza suficient peretii intestinali pentru o miscare adecvata. Rezultatul: digestia se opreste si golirea intestinului devine mult mai dificila.

Stresul si suprasolicitarea in viata de zi cu zi, lipsa miscarii fizice si aportul prea scazut de lichide pot fi responsabile pentru aparitia problemelor. In cazul in care constipatia este deja prezenta, aportul ulterior de fibre nu are intotdeauna efectul dorit.

Pentru depasirea starii de constipatie, este foarte important un consum semnificativ de lichide, care sa ajute la eliminarea scaunului uscat. Asigurati-va ca lichidul ajunge in intestinul gros si nu este folosit de organism inainte de a ajunge la destinatia dorita.

Flora intestinala: foarte eficienta si foarte sensibila

Flora intestinala sanatoasa reprezinta o garantie importanta pentru starea de sanatate si de bine. Mucoasa intestinala gazduieste miliarde de bacterii folositoare care pregatesc alimentele consumate, produc nutrienti importanti si sprijina in mod activ sistemul imunitar. In anumite conditii –cum ar fi in cazul diareii, a constipatiei sau a administrarii anumitor medicamente- este posibila distrugerea bacteriilor necesare din intestin. Urmarea: sistemul digestiv este suprasolicitat, fapt care ne da o stare de oboseala, de epuizare.

Dat fiind faptul ca aceste simptome sunt nespecifice, sunt rareori puse pe seama florei intestinale de catre cei in cauza. Este important- in special in urma unor eforturi deosebite ale sistemului digestiv- sa acordam o atentie sporita semnalelor organismului si sa luam din timp masurile necesare pentru a mentine echilibrul florei intestinale.

Ce altceva puteti face pentru o digestie sanatoasa

1. Hidratati-va: Pentru a avea o digestie fara probleme, ar trebui sa consumati zilnic cel putin 1,5 litri de lichide. Apa minerala este cea mai indicata.

2. Mestecati hrana cat mai bine si mai lent: Alimentele bine maruntite vor simplifica amestecul lor cu sucul gastric, odata ajunse in stomac. Aceasta faza este esentiala pentru o digestie fara probleme.

3. Obisnuiti-va intestinul cu un anumit ritm: Intestinul poate fi invatat sa deprinda un anumit ritm-in mod ideal imediat dupa micul dejun. Un pahar mare de apa baut pe stomacul gol va stimula intestinul si va ajuta la transferul mai usor al bolului alimentar. Asigurati suficient timp pentru un mic-dejun sanatos, bogat in fibre –urmat de o jumatate de ora de liniste!

4. Faceti miscare: Nu uitati de activitatea fizica. Miscarea reprezinta un masaj pentru intestin. Prin plimbari, gimnastica, mers pe bicicleta, inot, intestinul Dvs. isi va mentine supletea.

5. Asistenta din farmacie: In farmacie gasiti diferite preparate pentru a stimula functia intestinului si restabilirea echilibrului acestuia. Nu ezitati sa solicitati sfatul farmacistului!