Iaurt – cat de sanatoase sunt alimentele probiotice?

Iaurt – cat de sanatoase sunt alimentele probiotice?

Microorganisme care protejeaza intestinul, care intaresc sistemul imunitar si ne protejeaza impotriva cancerului – existenta acestor germeni benefici pentru sanatate este cunoscuta de numerosi ani. Cat de adevarata este reclama care li se face?

Intestinul reprezinta cel mai mare sistem imunitar al organismului uman- cel care a facut aceasta afirmatie cu cateva decade in urma a fost luat in deradere. Insa intre timp medicina a evoluat si exista in prezent numeroase studii care au demonstrat ca un numar mare de afectiuni in care este implicat si sistemul nostru imunitar, au ca punct de plecare intestinul –sau viceversa –numeroase aspecte clinice pot fi imbunatatite prin sprijinirea florei bacteriene.

Ce sunt probioticele?

Probioticele sunt microorganisme care fac parte din flora noastra intestinala naturala. Acestea pot ajunge in intestin si prin alimente si suplimente nutritive, urmand sa se dezvolte in intestin, sa stimuleze sistemul imunitar, sa il antreneze si sa il intareasca. Foarte apreciati sunt lactobacilii  (bacterii acidolactice) si bacteriile bifidus  – actiunea profilactica si terapeutica a acestora a fost demonstrata prin studii. Exista insa si anumite restrictii:

  • Nu toate familiile de bacterii contin efectele sperate: studiile efectuate au demonstrat efectul numai pentru probioticele testate (ceea ce nu inseamna ca efectele nu sunt prezente si in altele)
  • In cazul administrarii prin alimentatie, numai o mica parte a microorganismelor ajunge in intestin – celelalte sunt distruse de acizii gastrici si biliari.
  • In cazul alimentelor, datorita depozitarii necorespunzatoare sau a modalitatii de transport exista riscul distrugerii cantitatii de bacterii necesare – un dezavantaj pe care suplimentele din farmacii (sub forma de capsule) nu il au.

Probioticele se regasesc in alimentele fermentate cu acizi lactici, si nu doar in iaurtul ambalat pe care il procuram din magazin, ci si in laptele batut, in kefir, varza murata, sfecla rosie si castraveti in saramura. Aceste bacterii ajuta de mii de ani la pastrarea alimentelor, deoarece prin productia puternica de acizi, restul organismelor daunatoare nu au nici o sansa de raspandire.

Efectele probiotice

Termenul "probiotic" care poate fi tradus prin "pentru viata" apare mai nou pe toate produsele depozitate in vitrine frigorifice si la preturi mai mari decat restul produselor. Exista studii numeroase care demonstreaza efectele benefice ale probioticelor:

  • Anumite probiotice cum ar fi drojdia uscata (Saccharomyces boulardii) si bacteriile Lactobacillus rhamnosus GG (LGG sau Lactobacillus acidophilus) pot reduce durata si gravitatea infectiilor gastro-intestinale si diareea. De asemenea, pot fi folosite profilactic inaintea plecarii in vacanta de exemplu (cu 5 zile inainte de data plecarii, de exemplu).
  • Exista si bacterii care stimuleaza digestia si reduc bacteriile descompunatoare din intestinul gros; in cazul persoanelor care sufera de intoleranta la lactoza, acestea pot imbunatati digestia lactozei.
  • La copiii mici, consumul bacteriilor acidolactice cu efect probiotic ii poate proteja impotriva anumitor infectii intestinale si poate normaliza populatia bacteriana dupa un tratament cu antibiotice.
  • In timpul sarcinii si al alaptarii, bacteriile acidolactice consumate de mama (ex. LGG®, Symbiolact comp.®) pot preveni reactiile alergice si in special neurodermita bebelusului.
  • Probioticele au un efect pozitiv in cazul afectiunilor gastrice cronice si acute (Colita ulcerosaBoala Crohn) dar si a infectiilor urinare.
  • Este posibil ca probioticele sa scada riscul cancerului intestinal, deoarece bacteriile lactice prin fermentatia zaharolitica produc acizi graşi cu lanţ scurt (SCFA) benefici ptr colon. In plus, inhiba fermentarea proteolitica si  reduc metabolii toxici proteolitici, inhiba procesele enzimatice toxice ale glucozidalelor cu potential cancerigen. Un studiu japonez a demonstrat acest efect in cazul germenilor de Lactobacillus casei Shirota.
  • Posibil dezavantaj: este posibila insa si acutizarea anumitor afectiuni –cum ar fi cele autoimune, spre exemplu boala Bechterew.

Este foarte important sa consumam produse probiotice in mod constant, asadar aproape zilnic,. Iaurturile si produsele lactate netratate la cald, care contin lactobacili vii resp. bacterii bifidus sunt mai benefice pentru sanatate.