Fructele de padure, un izvor de ingrediente benefice organismului

Fructele de padure, un izvor de ingrediente benefice organismului

Vara este sezonul fructelor de padure: cu o oferta variata, soiurile aromate ne atrag datorita gustului proaspat pe care il pastreaza si in sucuri si compoturi. In plus, micile fructe delicioase contine nenumarate ingrediente valoroase. Majoritatea persoanelor le asociaza cu vara – culorile vii si gustul proaspat, dulce acrisor. Pe langa gustul deosebit, fructele de padure au un continut inalt de vitamine, minerale si fibre care ajuta tranzitul intestinal. Totodata, fructele de padure contin nenumarate substante vegetale secundare, cum ar fi flavonoidele si antocianii, care au efecte antivirale, antioxidante, anti-inflamatoare si de reglare a tensiunii.

Fructe indehiscente si fructe agregate

Din punct de vedere botanic, fructele de padure (berries cum le numesc anglo-saxonii) se impart in fructe indehiscente si fructe agregate:

  • Cele mai frecvente sunt cele indehiscente: Chiar si in stare complet coapta, aceste fructe raman inchise, samanta fiind inconjurata de miezul fructului. Printre acestea nu se numara doar fructele de padure clasice, cum ar fi coacazele, afinele si strugurii ci si bananele, kiwi, curmalele, castravetii si dovlecii. Deoarece ultimele doua au o coaja tare, sunt cunoscute si sub numele de baca. Atunci cand inflorescenta prezinta mai multe ovare, avem de-a face cu fructe agregate din punct de vedere botanic, o forma relativ rara, printre care fructele de carmaz.
  • Capsunii, zmeura sau murele nu sunt fructe de padure d.p.d.v botanic, ci fructe agregate, avand semintele expuse pe corpul fructelor si nu protejate in pulpa fructului.
  • Nici fructele de soc si fructele ienuparului nu reprezinta fructe de padure. Primele sunt de fapt drupe iar ienuparul este de fapt un conifer care se mentine verde in toate anotimpurile.

In comert sunt disponibile mai multe sortimente de fructe sub denumirea generala de fructe de padure –desi incorect botanic, insa in acord cu traditia si intelegerea consumatorilor. Caracteristicile sunt ceea ce le aseamana: mici, rotunde, relativ moi si bineinteles comestibile.  Rosiile, aceste „legume de padure” nu se numara printre acestea, in schimb capsunii da.

Trei reguli importante privind fructele

Dat fiind faptul ca fructele de padure sunt foarte sensibile, se recomanda o procesare atenta dar rapida.

  • La cumparare, alegeti fructele bine formate, cu invelis lucios, deoarece fructele de padure sunt foarte sensibile la atingere si incep sa mucegaiasca imediat dupa lovire.
  • Pentru curatare, asezati fructele intr-un vas cu apa pentru scurt timp si lasati sa se scurga pe un prosop de hartie, pentru a elimina umiditatea si a evita zdrobirea lor.
  • In frigider, fructele de padure pot fi pastrate 1-2 zile.

Metoda corecta de pastrare a fructelor de padure in congelator

       

Pe langa posibilitatile nenumarate de valorificare, cum ar fi sucurile, compoturile, inghetata sau cremele pentru prajituri, fructele de padure pot fi congelate, mentinandu-si astfel vitaminele valoroase. Insa datorita continutului ridicat de apa, acestea devin moi dupa dezghetare, lipindu-se intre ele.

Aceste probleme pot fi evitate prin congelarea lor in straturi individuale (intinderea fructelor pe o folie sau un tocator), fiind abia apoi depozitate intr-un vas comun. Si chiar daca fructele nu isi pastreaza structura intacta dupa congelare, pot fi folosite cu succes pentru retete delicioase de jeleuri de fructe sau milk-shake.

       

Fructe de padure

1. Capsuni

      • Continut sanatos: Vitamina C, flavonoide, acid salicilic, taninuri, calciu, potasiu, fier
      • Actiune: Benefic impotriva diareii, regleaza metabolismul, benefic impotriva reumatismului si a gutei
      • Perioada de recolta:  Din mai pana in iulie

2. Zmeura

      • Continut sanatos: Vitamina C, A, rutin, biotina, potasiu, magneziu, Fier, acid elagic
      • Actiune: Antipiretic, purifica sangele, benefic in formarea oaselor, benefic impotriva catarului intestinal
      • Perioada de recolta: Din mai pana in august

3. Agrise

      • Continut sanatos: Vitamina C, siliciu, acid citric, calciu, potasiu, magneziu, Pectina
      • Actiune: Digestiv, diuretic, tonic pentru par si unghii
      • Perioada de recolta: Din iulie pana in august

4. Coacaze

      • Continut sanatos:Vitamina C, calciu, Potasiu, fier, fosfor, Acid citric, Pectina
      • Actiune: Impotriva reumatismului si a gutei, detoxifiant, antibacterian, consolideaza sistemului imunitar, diuretic
      • Perioada de recolta: Din mai pana in iulie

5.Afine

      • Continut sanatos:Vitamina C, betacaroten, fier, Potasiu, sodiu, Acid citric, pectina, quercetin, antocian
      • Actiune: Antiinflamator, formeaza sange, benefic impotriva diareii, a durerilor, a durerilor de stomac si a afectiunilor vezicii urinare
      • Perioada de recolta:Din iunie pana in august

6.Merisor

      • Continut sanatos: Vitaminele C, A, betacaroten, fier, magneziu, potasiu, sodiu, arbutin, flavonoide, pectina
      • Actiune: Digestiv, reduce colesterolul, benefic impotriva diareii, a infectiilor tractului urinar, a gutei si reumatismului, antiviral, impotriva bacteriilor si a agentilor fungicizi
      • Perioada de recolta: Septembrie

7.Mure

      • Continut sanatos: Fier, Calciu, acid elagic
      • Actiune: Detoxifiant, anti-cancerigen, scade tensiunea arteriala
      • Perioada de recolta: Din mai pana in iulie

8. Soc

      • Continut sanatos:  Antocian, flavonoide, uleiuri eterice, taninuri
      • Actiune: Efect de protectie impotriva bolilor sistemului cardiovascular, a articulatiilor, a ochilor, a pielii si rinichilor, tonic in cazuri de boli febrile, reumatism si guta
      • Perioada de recolta: Iunie

9. Macese

      • Continut sanatos: Vitamina C, pectina
      • Actiune: Antioxidant, stimuleaza sistemul imunitar, digestiv, antiinflamator
      • Perioada de recolta: Din septembrie pana in octombrie

10. Fructele de scorus

      • Continut sanatos:  Vitamina C, A, Pectina, taninuri, sorbit
      • Actiune:  Tonic pentru stomac si intestine, antioxidant, digestiv, anti-inflamator
      • Perioada de recolta:  Din august pana in octombrie

11. Catina

    • Continut sanatos: Quercetin, mult mai bogat in vitamina C decat fructele citrice
    • Actiune:  Imbogateste diferite produse cu vitamina C, uz farmaceutic in tratarea arsurilor de piele (inclusiv a arsurilor solare)
    • Perioada de recolta: Din august pana in octombrie

Ne bucuram sa iti oferim sfaturi medicale si informatii esentiale pentru alimentatia ta si a familiei tale!

Speram ca acest articol te-a ajutat sa introduci in alimentatia zilnica elementele de care organismul tau are nevoie.

Posteaza un comentariu despre acest articol si spune-ne si cat de utile au fost informatiile despre fructele de padure!